الإباحية في شعر الشّواعر الأندلسيّات

وفاء جمعة

Abstract


أنا والله أصلح للمعالي

وأمشي مشيتي وأتيه تيها

وأُمكن عاشقي من صحن خدّي

وأُعطي قُبلتي من يشتهيها

بهذين البيتين المطرّزين على عاتقي ثوبها كانت تختال كفراشة في صالونها الأدبي الأنيق دون حجاب، إنّها الأميرة الشّاعرة ( ولاّدة بنت المستكفي ) ، كانت جريئة في القول والسّلوك ، تجهر بمكنوناتها ولذّاتها ... لذلك عدّها الدّارسون حالة استثنائية مفاجئة في الثقافة العربيّة ، لما فيها من تجاوز عن الصّورة النّمطيّة للمرأة المسلمة ، وهي تمثّل حالة من العصيان تمرّدت فيها الأنثى على سلطة القيم الذّكوريّة التي لا تتيح لها أن تنطلق منطلقاً حرّاً في فضاء البوح الصّريح عن اختلاجات الجسد برغائبه وأشواقه ....

لم تكن ولاّدة المتمرّدة الوحيدة بل كان هناك الكثيرات من الأندلسيّات ، منهنّ من سبقنها إلى ذلك ، ومنهنّ من سرن على دربها ، وقد ملأن بذلك صفحة من صفحات الأدب العربيّ ، اصطلح على تسميتها بـ ( الإباحيّة ) .

I Swear I deserve the highest ranks       and walk my own walking and elate elatedly

I enable my sweetheart of my cheeks     and I give my kiss to who desires to get it

With these two lines of poetry which are embroidered on the shouler of her dress, she was walking vainly as abutterfly in her literary gentle saloon without aveil. She is the princess poet "Wallada doughter of al-Mustakfy" she was daredevil in her saying and behaviour, declaring of her inside feelings and delights. For that the researchers considered her a saddened and exceptional state in the Arabic culture to the exceeding of the traditional photo of the muslim woman, which represents a state of rebelion of a woman on the authority of the male values which don't give her the chance to move or express freely about the body instincts and desires.

Wallada was n't the only rebelious, but there were many of Andalosiats, there were many of Andalosiats who came before Wallada and many of them followed her way . By this they filled apage of the Arabic literature pages, which were named as inhilism.


Full Text: PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


رئيس التحرير: الأستاذ الدكتور هاني محمود شعبان

Editorial Board أمين التحرير: د.أمير درويش تفيحة