طرائق تقديم الشّخصيّة في روايتي الضغينة والهوى وَ مشهد عابر للروائي فوّاز حدّاد

فاروق إبراهيم مغربي, باسمة رياض العلي

Abstract


تمثّل الشّخصيّة الرّوائية عنصراً فعّالاً في عملية البناء الرّوائي؛ إذ تتقاطع عندها عناصر الرّواية كلّها، فتؤدي بدورها، إلى تكامل بناء الخطاب الرّوائي. وقد لجأ الكتّاب جميعهم إلى تقنيات مختلفة لتقديم الشّخصيّة إلى المتلقي، ومنهم فوّاز حدّاد الذّي رسم شخصيات رواياته بأدق التّفاصيل. ويأتي هذا البحث بوصفه قراءة لتقديم الشّخصيّة من خلال التّقديم الذّاتي؛ لتكشف عن وجودها، ومن خلال التّقديم غير المباشر، ليصل إلى أنّ التّقديم الذّاتي للشخصيات حدّد ملامحها، ورسم معاناتها النّفسية، وكشفَ مدى استيعاب كل شخصية لذاتها. أمّا التّقديم غير المباشر للشخصيات فقد قدمها بوصفها حالات اجتماعيّة ونفسيّة محاصرة بكثير من التّحولات.

 

The character in the novel represents an effective factor in the process of novelistic structure, for at this very point all of the novel's factors coincide and consequently lead to the completion of novelistic structure. All of the authors sough different techniques to present the character to the receiver. One of whom is Fawaz Haddad who drew the character in his novels in details. This research is presented as one reading of character presentation via the self-presentation as to unravel its existence, and via the indirect presentation. Thus, Self-presentation of the characters has defined their features, inscribed their psychological suffering, and unravel the extent to which each character has absorbed itself. Moreover, indirect presentation of the characters has presented them as social and psychological states enchained within a big frame of transformations.


Full Text: PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


رئيس التحرير: الأستاذ الدكتور هاني محمود شعبان

Editorial Board أمين التحرير: د.أمير درويش تفيحة