أنماط التوجهات الهدفية وعلاقتها بالتحصيل الدراسي "دراسة ميدانية على عينة من طلبة قسم معلم صف في كلية التربية بجامعة تشرين"

لبنى جديد

Abstract


هدف البحث الحالي إلى تعرف طبيعة العلاقة بين أنماط التوجهات الهدفية لدى عينة من طلبة قسم معلم صف في جامعة تشرين وتحصيلهم الدراسي، إلى جانب الكشف عن الفروق في هذه الأنماط تبعاً لمتغيرات الجنس، التخصص الدراسي في المرحلة الثانوية والتقدم في السنوات الدراسية، وقد بلغ عدد أفراد العينة (384) طالباً وطالبة منهم (76) ذكوراً و(308) إناثاً، باستخدام مقياس أنماط توجهات الأهداف لإيلوت وتشيرتش (Elliot & Charch, 1997)وذلك بعد التحقق من صدقه وثباته في البيئة المحلية، إلى جانب معدل التحصيل الدراسي، وقد كانت النتائج على النحو الآتي:
-وجدت علاقة ارتباط إيجابية بين درجات التحصيل الدراسي وأهداف الإتقان والأداء، وعلاقة ارتباط سالبة مع أهداف التجنب.

-لم توجد فروق في نمط التوجه نحو أهداف الأداء تبعاً لمتغيري التخصص الدراسي والتقدم في السنوات الدراسية، بينما وجدت فروق تبعاً لمتغير الجنس ولصالح الإناث.

- لم توجد فروق في نمط التوجه نحو أهداف الإتقان تبعاً لمتغيري الجنس والتقدم في السنوات الدراسية، بينما وجدت فروق تبعاً للتخصص الدراسي ولصالح التخصص الأدبي.

- لم توجد فروق في نمط التوجه نحو أهداف التجنب تبعاً لمتغيرات الجنس، التخصص الدراسي و التقدم في السنوات الدراسية.

 

The study aimed to recognition of the relationship between goal orientation types and achievement  at a sample of a child education department students at Tishreen University, beside, exploring the differences between students’ goal orientation types according to gender ,the educational specialization at the secondary stage and according to the progressing in the academic  years. the sample consists of (384) students,(76) males and (308) females, by using the scale of goals orientation types by ( Elliot & Charch, 1997) after verifying of its reliability and validity in local environment, beside achieving scores. the results were as follows:

-There was positive relationship between achieving scores and mastery, performance goal orientation types, and there was a negative relationship with avoiding  goal orientation

-There were  no  differences at performance orientation goal type depending  on  the variables: the educational specialization  and  the progressing  in academic years, but there were differences according to gender  in favor of females.

-There were  no  differences at mastery orientation goal type depending  on  the variables: gender and  progressing in the academic years , but there were differences according to the educational specialization at the secondary stage in favor of literary specialization.

-There  were no  differences at avoidance orientation goal  type according to gender, educational specialization, and  progressing in the academic years.


Full Text: PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


رئيس التحرير: الأستاذ الدكتور هاني محمود شعبان

Editorial Board أمين التحرير: د.أمير درويش تفيحة