أثر استخدام استراتيجية الرحلات المعرفية "الويب كويست" في التواصل الرياضي لدى طلبة الصف الثامن الأساسي(دراسة شبه تجريبية في مدرسة المتفوقين مدينة اللاذقية)

رغداء مالك نصور

Abstract


This study aimed to investigate the effects of using Web Quest In Mathematical Communications among the students Eighth Grade Students l. at the High Grade School

To achieve this goal, the researcher reconstructed the educational material in Web Quest patterns, and presented them to a group of arbitrators, thereafter, they were tested individually before the final test. Students were tested for Mathematical Communications, soon after learning material was educated completely.

A sample of ( 60 ) students from Eighth Grade Students l. at the High Grade School education school at Lattakia city was divided into two groups: experimental and control groups, each of them contains (30) students.

The results showed significant difference  between the mean scores of  experimental and control groups in term of post application of Mathematical Communications test.

However, students from experimental group were more better than students from control group, because  of using the Web Quest method in teaching units material.

Hence, teaching in this way has contributed to increase the level of Mathematical Communications more better than the usual way, no significant difference  was found between men and females.



هدفت هذه الدراسة إلى معرفة أثر استخدام استراتيجية الرحلات المعرفية في التواصل الرياضي لدى طلبة الصف الثامن الأساسي في مدرسة المتفوقين, ولتحقيق هذا الهدف قامت الباحثة  ببناء المادة التعليمية بطريقة الرحلات المعرفية, وعرضها على مجموعة من المحكمين, ثم تجريبها استطلاعياً قبل التجريب النهائي, وطبق اختبار التواصل الرياضي  الذي أعده الباحثة على الطلبة بعد الانتهاء من تدريس المادة التعليمية.

بلغت عينة الدراسة(60) طالباً وطالبة من الصف الثامن الأساسي في مدرسة المتفوقين في  مدينة اللاذقية مقسمة إلى مجموعتين تجريبية وضابطة تحوي كل منهما (30) طالباً وطالبة.

أظهرت نتائج الدراسة فرقاً ذا دلالة إحصائية بين متوسطي درجات المجموعتين التجريبية والضابطة في التطبيق البعدي لاختبار التواصل الرياضي, وقد يعزى تفوق طلبة المجموعة التجريبية لاستخدام طريقة الرحلات المعرفية في تدريس الوحدات المقررة, إذ إن التدريس بهذه الطريقة قد أسهم في زيادة مستوى التواصل الرياضي لدى الطلبة بشكل أفضل مقارنةً بالطريقة المعتادة, ولم تظهر النتائج فرقاً ذا دلالة إحصائية بين الذكور والإناث في المجموعة التجريبية.


Full Text: PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


رئيس التحرير: الأستاذ الدكتور هاني محمود شعبان

Editorial Board أمين التحرير: د.أمير درويش تفيحة