درجة توافر قيم المواطنة لدى طلبة كلية التربية دراسة ميدانية في جامعة تشرين

أنور حميدوش, رغداء نصور, مادلين سليمان

Abstract


هدف البحث إلى تعرف درجة توافر قيم المواطنة لدى طلبة كلية التربية في جامعة تشرين، وتعرف الفروق في متوسطات درجات عينة البحث حول درجة توافر قيم المواطنة لدى طلبة كلية التربية تبعاً لمتغيري (الجنس والسنة الدراسية)، واستخدم المنهج الوصفي، ولتحقيق أهداف البحث تم بناء استبانة مؤلفة من (44) عبارة، طبقت على عينة مؤلفة من (198) طالباً وطالبةً في كليِّة التَّربية بجامعة تشرين للعام الدراسي 2018/2019. وللحكم على صدق الاستبانة عرضت على مجموعة مؤلفة من (7) محكمين في جامعة تشرين، وتم التَّأكد من ثباتها بتطبيقها على عيّنة استطلاعية شملت (32) طالباً وطالبة في كليِّة التَّربية في كليِّة التَّربية بجامعة تشرين من خارج عينة البحث، ثم تم حساب معامل ألفا كرونباخ (Cronbach – Alpha)، والذي بلغت قيمته (0.912)، ومعامل غوتمان الذي بلغ (0.989)، وهذا يشير إلى ثبات عالٍ للاستبانة.

أكدت نتائج البحث إلى أن درجة توافر قيم المواطنة لدى طلبة كلية التربية في جامعة تشرين جاءت بدرجة مرتفعة، كما أظهرت النتائج عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائيَّة من وجهات نظر أفراد عيّنة البحث حول درجة توافر قيم المواطنة لدى طلبة كلية التربية في جامعة تشرين تبعاً لمتغير الجنس، ووجود فروق تبعاً لمتغير السّنة الدِّراسية، وذلك لصالح طلبة السنوات الثالثة والرَّابعة والخامسة. وفي ضوء نتائج الدراسة قدمت عدداً من التوصيات، منها: تبني الجامعات في فلسفاتها التربوية لقيم المواطنة وتفعيلها نظرياً وتطبيقياً داخل مؤسساتها، وإقامة دورات تدريبية للعاملين في كلية التربية من إداريين وأعضاء هيئة تدريسية حول مفاهيم المواطنة.

The research aimed to recognize the Degree of availability of the Values of Citizenship among students of the Faculty of Education in Tishreen University, also to define in the differences in the degree of the students' average about the Degree of availability the Values of Citizenship among students of the Faculty of Education according to these variables (sex, study year). The study used the descriptive analytical approach, and to achieve the objectives of the study, questionnaire has been consisted of (44) statements, were applied on sample (198) students at Faculty of Education in Tishreen University during the academic year of (2018 – 2019). Validity of the questionnaire was established though a number (7) of the teaching staff of the Faculty of Education in Tishreen University. Pilot sample consisted of (32) students, Reliability was established through Cronbach – Alpha (0.912), and Guttman Split-Half (0.989) which indicate to high Reliability to questionnaire.

The research results assure that the Degree of availability of the Values of Citizenship among students of the Faculty of Education in Tishreen University were higher rated. In fact there are no found differences from the view point of the of sample research about the Degree of availability of the Values of Citizenship among students of the Faculty of Education in Tishreen University according to the variable (sex), but there are found differences in the degree it's found according to the variable (study year), in favour of  three, four and five years. Upon the results the researcher recommended the following: adopting the values of citizenship in the educational philosophies of Tishreen university and practicing it inside its departments, also training the Teaching Staff Members, and Administrators  on citizenship concepts.


Full Text: PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


رئيس التحرير: الأستاذ الدكتور هاني محمود شعبان

Editorial Board أمين التحرير: د.أمير درويش تفيحة