صعوبات تطبيق الأنشطة الصفية في مادة العلوم للصف الرابع الأساسي من وجهة نظر عينة من المعلمين - دراسة ميدانية في مدينة اللاذقية-

رغداء نصور, هزار سعود

Abstract


يهدف البحث الحالي إلى تعرّف أهم الصعوبات التي تحول دون تطبيق الأنشطة الصفية في مادة العلوم من وجهة نظر معلمي الصف الرابع الأساسي في مدينة اللاذقية، استخدمت الباحثة المنهج الوصفي، وأعدّت لذلك استبانة مؤلفة من (39) بنداً، تم تطبيق البحث خلال الفصل الثاني من العام الدراسي 2018/2019، بلغت عينة
البحث (76) معلما ًومعلمة، وأظهرت نتائج البحث أن الصعوبات من وجهة نظر المعلمين جاءت بدرجة مرتفعة، ومن أهم هذه الصعوبات (الصعوبات المرتبطة بالإمكانات المادية) وكان أبرزها زيادة كثافة التلاميذ في الصف الواحد,
و (الصعوبات المرتبطة بأولياء الأمور والمجتمع المحيط) وأبرزها اعتقاد أولياء الأمور أن النشاط يزيد من أعباء التلاميذ, وقلة التواصل بين المدرسة والمجتمع المحلي, كما تبيّن عدم وجود فروق دالة إحصائيا ًبين متوسطات إجابات المعلمين حول درجة تواجد الصعوبات تبعا ًلكل من (الجنس – عدد سنوات الخبرة)، بينما أظهرت فروق دالة إحصائيا ًتبعا ً لمتغير المؤهل العلمي والتربوي لصالح حاملي شهادة دبلوم التأهيل التربوي، كما قدم البحث عدة مقترحات منها: ضرورة تهيئة الإمكانات المادية لتطبيق الأنشطة الصفية، والعناية ببيئات التعلم التي تدفع المعلمين لتطبيق الأنشطة المتنوعة، ضرورة وضع برامج تدريبية وورش عمل تربوية للمعلمين لتزويدهم بالمعارف والمهارات اللازمة لتطبيق الأنشطة في البيئة الصفية.

The current research aims to identify the most important difficulties that prevent the implementation of classroom activities in science from the point of view of the teachers of the basic fourth grade in the city of Lattakia. The researcher used the descriptive approach, and prepared a questionnaire of 39 items for this purpose, The research was applied during the second semester of the academic year 2018\ 2019.The sample of the study was (76) teachers. The results of the study showed that the difficulties from the point of view of teachers were high, The most important of these difficulties (difficulties associated with material potentia,( The most prominent of which was the increase in the intensity of pupils per class, and (the difficulties associated with parents and the surrounding community), Most notably the parents' belief that the activity increases student burdens, and the lack of communication between the school and the community,  there were no statistically significant differences between the responses of teachers on the extent of difficulties according to( gender -number of years of experience), while there were statistically significant differences according to the variable of scientific and educational qualification, for the holders of the Diploma of Educational Qualification . Several proposals were proposed: The need to create the material potential for the implementation of classroom activities and to take care of the learning environments that motivate teachers to implement diverse activities, the need to develop training programs and educational workshops for teachers to provide them with the knowledge and skills necessary to implement activities in the classroom environment.

 

 


Full Text: PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


رئيس التحرير: الأستاذ الدكتور هاني محمود شعبان

Editorial Board أمين التحرير: د.أمير درويش تفيحة