دور مكونات الفيديو البصرية في فهم فيديو الأخبار: حالة الطلاب السوريين في المستوى المتوسط للإنكليزية كلغة أجنبية

ديما ديوب

Abstract


This study explores how Syrian EFL students at the intermediate level comprehend news videotext. It particularly focuses on the role of visuals in comprehension. To this end, three groups totaling 41 students of English as a Foreign Language at the Higher Institute of Languages viewed BBC news clips during three 45-minute sessions. News videotexts were repeatedly paused, and participants were invited to write down immediately retrospective individual reports on what elements of the news videotext helped or hindered comprehension. Data analysis was enriched by principles of multimedia learning. Overall, the mediating role of the visual elements in comprehension was manifest in the data. Evident too was the interplay between audio and visual processing of news content, which underlines the need for strengthening learners' media literacy as part and parcel of news videotext comprehension.

تتحرى هذه الدراسة استيعاب طلاب اللغة الإنكليزية السوريين في المستوى المتوسط لمقاطع فيديو الأخبار وتركز بالأخص على دور العناصر البصرية في الاستيعاب. لهذه الغاية تم عرض ثلاثة مقاطع من أخبار  لبي بي سي على ثلاث مجموعات مكونة بالإجمال من 41 طالب و طالبة لغة انكليزية في المستوى المتوسط قي المعهد العالي للغات وزعوا على ثلاث جلسات مدة كل منها 45 دقيقة. تم إيقاف مقاطع فيديو الأخبار بشكل متكرر وطلب من كل مشارك كتابة تقارير فورية فردية إسترجاعية فيما يتعلق بعناصر الفيديو التي ساعدت في فهم فيديو الأخبار أو حالت دون استيعابه. أغنت مبادئ التعلم عبر الوسائط المتعددة عملية تحليل البيانات و بالخلاصة فقد كان الدور الوسيط للعناصر البصرية في الفهم جليا" كما كان من الواضح وجود تفاعل بين المعالجة البصرية و السمعية لمحتوى الأخبار مما أكد على ضرورة تعزيز ثقافة المتعلمين في فهم الوسائط المتعددة كجزء لا يتجزأ من استيعاب مقاطع فيديو الأخبار.


Full Text: PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


رئيس التحرير: الأستاذ الدكتور هاني محمود شعبان

Editorial Board أمين التحرير: د.أمير درويش تفيحة