دراسة مقارنة لرضا طلبة الدراسات العليا عن جودة الخدمات التعليمية في الساحل السوري - دراسة ميدانية في كلية الاقتصاد بجامعتي تشرين وطرطوس

أسامة محمد

Abstract


The aim of this study is to identify the quality of educational services offered by the Faculty of Economics in Tishreen and Tartous Universities from postgraduate students' point of view, and to determine the level of students' satisfaction with the educational services provided. The study population consisted of postgraduate students in the Faculty of Economics in both Tishreen and Tartous Universities. The researcher used the analytical descriptive method to measure students' satisfaction with the quality of educational services provided. A questionnaire was designed and distributed to postgraduate students in order to measure the quality of educational services in both Universities. SPSS was used to study and analyze data. Data analysis showed dissatisfaction with the quality of educational services provided by the Faculty of Economics in Tishreen University, and  satisfaction with the quality of the educational services provided by the Faculty of Economics in Tartous University from postgraduate students' point of view according to the quality dimensions of the educational services (i.e. tangibility, reliability, responsiveness, empathy, trust and safety).

 

هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على مستوى جودة الخدمات التعليمية المقدمة في كلية الاقتصاد في جامعتي تشرين وطرطوس من وجهة نظر طلبة الدراسات العليا، ومعرفة مستوى رضا الطلبة عن الخدمات التعليمية المقدمة. تكون مجتمع الدراسة من طلبة الدراسات العليا في كلية الاقتصاد في كل من جامعة تشرين وجامعة طرطوس. استخدم الباحث المنهج الوصفي التحليلي لقياس رضا الطلبة عن جودة الخدمات التعليمية المقدمة. وتم تصميم وتوزيع استبانة على طلبة الدراسات العليا بغية قياس درجة جودة الخدمات التعليمية في جامعة تشرين وجامعة طرطوس، كما تم دراسة وتحليل البيانات باستخدام برنامجSPSS ، وبعد تحليل البيانات تبين عدم توفر الرضا عن جودة الخدمات التعليمية المقدمة في كلية الاقتصاد في جامعة تشرين وتوفر الرضا عن جودة للخدمات التعليمية المقدمة في كلية الاقتصاد بجامعة طرطوس من وجهة نظر طلبة الدراسات العليا وفقاً لأبعاد جودة الخدمات التعليمية (الملموسية، الاعتمادية، الاستجابة، التعاطف، الثقة والأمان).


Full Text: PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


رئيس التحرير: الأستاذ الدكتور هاني محمود شعبان

Editorial Board أمين التحرير: د.أمير درويش تفيحة