القلق الوجودي في أراجيز العجّاج

عبد الكريم يعقوب, راما محمود

Abstract


Human existence is open, and there is a set of conflicting feelings between the various manifestations of existence and the opposite diodes (life / death), (strength / weakness), (healing / illness). It is a manifestation of anxiety and disorder, which has negative effects on the human self and its psychological and social compatibility.

and The existential concern is the most important manifestation of human life, and many philosophers and intellectuals have worked hard to explain the meaning of anxiety. The basic idea that has been gathered around is that the problem of existential concern lies in the fact that each person finds himself confronted in the face of nothingness : the idea is to defend the value of individual existence against all that hinders it.

The research deals with selected the rajaz poems  of the Ajaj, in order to explore the aesthetic values in the poetic text, the poetic emotion, and the cognitive experience of the poet in showing the mysteries of the human soul and the philosophy of life.  Agaj provided a conceptual ritual in his poems , based on a dialectical structure that arose on the opposite diodes (presence and nothingness), (youth / hoariness ), (ability / disability), which contributed to the presentation of meaning and significance.

الإنسان وجودٌ منفتحٌ، وجملةٌ من المشاعر المتنازعة بين مختلف مظاهر الوجود والثنائيات الضدية
(الحياة /الموت) ، و(القوة /الضعف) ، و (النعمة /النقمة)، و (الشفاء /المرض) . وهي مظاهرٌ وثنائياتٌ باعثة في أوجهٍ منها على القلق والاضطراب، و تنجمُ عنها تأثيرات سلبية في كيان الذات الإنسانية، و توافقها النفسي، والاجتماعي.

والقلق الوجودي أبرز مظهرٍ من مظاهر الحياة البشرية، وقد اجتهد كثيرٌ من الفلاسفة و المفكرين في تفسير معنى هذا القلق . والفكرة الأساسية التي اجتمعت الآراء حولها، هي أن مشكلة القلق الوجودي تكمنُ في أنَّ كلَّ شخصٍ يجدُ نفسه في مواجهةٍ أمام العدم ؛ إذ تتمحور الفكرة في الدفاع عن قيمة الوجود الفردي ضدَّ كلِّ ما يعُوقُ ذلك.

ويُعالجُ البحث أراجيز مختارة للعجَّاج بغيةَ استكشاف القيم الجمالية في النّص الشعري ، والانفعال الشعوري ، و الخبرة المعرفية عند الراجز في إظهار أسرار النّفس البشريّة ،و فلسفة الحياة ؛ إذ قدَّم العجَّاجُ في أراجيزه طقساً شعورياً قائماً على بنية جدلية نهضت على ثنائيات ضديّة (الوجود/العدم)، و(الشباب/ الشيب)، و(القدرة/العجز)، أسهمت في توليد المعنى و الدلالة.


Full Text: PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


رئيس التحرير: الأستاذ الدكتور هاني محمود شعبان

Editorial Board أمين التحرير: د.أمير درويش تفيحة