مستوى الذكاء العاطفي وعلاقته باستراتيجيات مواجهة الضغوط المهنية لدى معلمي الحلقة الأولى من التعليم الأساسي - دراسة ميدانية في مدينة اللاذقية

روعة جناد, لبنى جديد, ريم جراد

Abstract


The aim of the research is to identify the level of Emotional Intelligence and Strategies of Tackling the Teaching Stress among teachers in the first cycle of basic education in Lattakia city, and to identify the relationship between the level of Emotional Intelligence and Strategies of Tackling the Teaching Stress among the sample of teachers, as well as the difference between teachers in the level of Emotional Intelligence and Strategies of Tackling the Teaching Stress among the sample of teachers according to (gender, years of experience). In order to achieve the objective of the research, the descriptive analytical method was used. The sample included (268) teachers for the academic year 2018/2019. Two measures were applied. The first (Emotional Intelligence), included (46) clauses, and the second, (Strategies of Tackling the Teaching Stress) included (30) clauses.

Reached several results, the most important of them:

-     The level low of Emotional Intelligence came with percent of (47.8%), and the level high of Emotional Intelligence came with percent of (49.3%) of the research sample.

-     The important Strategies of Tackling the Teaching Stress of the research sample sociality Strategies, then, Psychological Strategies corporality).

-     A positive vulnerable correlation between the Strategies of Tackling the Teaching Stress  and the level low of Emotional Intelligence, also A positive strong correlation between the Strategies of Tackling the Teaching Stress  and the level high of Emotional Intelligence among teachers in the first cycle of basic education in Lattakia city.

-     There were no statistically significant differences among the sample in the level of Emotional Intelligence and Strategies of Tackling the Teaching Stress according to gender.

-     There were statistically significant differences among the sample of teachers in the level of Emotional Intelligence in favor of more than (10) years, and Whereas there are no differences in the Strategies of Tackling the Teaching Stress according to years of experience.

هدف البحث إلى تعرف مستوى الذكاء العاطفي واستراتيجيات مواجهة الضغوط المهنية لدى معلمي مدارس الحلقة الأولى من التعليم الأساسي في مدينة اللاذقية، وكذلك تعرف العلاقة بين مستوى الذكاء العاطفي واستراتيجيات مواجهة الضغوط المهنية لدى أفراد عينة البحث، إضافة إلى تعرف الفروق في مستوى الذكاء العاطفي وفي استراتيجيات مواجهة الضغوط المهنية لدى أفراد عينة البحث تبعاً لمتغيري (الجنس، وعدد سنوات الخبرة التدريسية). ولتحقيق هدف البحث اسُتخدم المنهج الوصفي، واشتملت العينة على (268) معلماً ومعلمة للعام الدراسي 2018/2019، وطبق مقياسين، الأول (الذكاء العاطفي)، وتضمن (46) عبارة ، والثاني (استراتيجيات مواجهة الضغوط المهنية)، وتضمن (30) عبارة. وتوصل إلى عدة نتائج أهمها:

-      إن مستوى الذكاء العاطفي المنخفض، جاء بنسة مئوية بلغت (47.8%)، في حين بلغ مستوى الذكاء العاطفي المرتفع (49.3%) لدى أفراد عينة البحث من معلمي الحلقة الأولى من التعليم الأساسي في مدينة اللاذقية.

-      إن أهم استراتيجيات مواجهة الضغوط المهنية لدى المعلمين في مدارس الحلقة الأولى من التعليم الأساسي في مدينة اللاذقية، هي الاستراتيجيات الاجتماعية، تبعتها الاستراتيجيات النفسية، ثم الاستراتيجيات الجسمية.

-      توجد علاقة ضعيفة وطردية بين مستوى استراتيجيات مواجهة الضغوط المهنية المستوى المنخفض من الذكاء العاطفي، وعلاقة قوية وطردية بين مستوى استراتيجيات مواجهة الضغوط المهنية المستوى المرتفع من الذكاء العاطفي لدى المعلمين في مدارس الحلقة الأولى من التعليم الأساسي في مدينة اللاذقية.

-      لا يوجد فرق ذو دلالة إحصائية بين أفراد العينة من معلمي مدارس الحلقة الأولى من التعليم الأساسي في مدينة اللاذقية في مستوى الذكاء العاطفي واستراتيجيات مواجهة الضغوط المهنية تبعاً لمتغير الجنس.

-      توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة بين أفراد العينة من معلمي مدارس الحلقة الأولى من التعليم الأساسي في مدينة اللاذقية في مستوى الذكاء العاطفي لصالح ذوي الخبرة (10) سنوات فأكثر، وعدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية استراتيجيات مواجهة الضغوط المهنية تبعاً لمتغير عدد سنوات الخبرة التدريسية.


Full Text: PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


رئيس التحرير: الأستاذ الدكتور هاني محمود شعبان

Editorial Board أمين التحرير: د.أمير درويش تفيحة