الضغوط المهنية لدى عينة من معلمي الحلقة الأولى من التعليم الأساسي "دراسة ميدانية في محافظة اللاذقية"

غسان بركات, رانيه علي, عبير ناصر

Abstract


This research aims to identify the level of professional pressures of teachers, and to know the difference between the members of the research sample in professional pressures according to the sex variable. To acheive the objectives of the research, the professional pressures was used by the researcher. The researcher studied  his psychometric characteristics. In order to judge the veracity of the scale, it was presented to a group of (14) specialized arbitrators in the Faculty of Education at the Universities of Tishreen and AL_Baath, In order to study its stability, it was applied to a survery sample from outside the research. The number of teachers (males and females) from the basic education stage in Lattakia was (40). The stability of the scale was calculated by the Cronbach_Alpha method, where the value of the Cronbach _Alpha coefficient of the scale was (a=o.855).

After verification of validity and reliability, the scale was applied to a sample of 688 teachers, including 370 teachers (females) and 318 teachers (males). The descriptive approach was used. The research concluded that  the level of professional pressures in a sample of teachers in Lattakia is at the intermediate level. There is no statistically significant difference between the average grade of teachers (males) and the average grade of teachers (females) on the scale of professional pressures.

يهدف هذا البحث إلى تعرف مستوى الضغوط المهنية لدى المعلمين, وتعرف الفرق بين أفراد عينة البحث في الضغوط المهنية وفق متغبر الجنس, ولتحقيق أهداف البحث تم استخدام مقياس الضغوط المهنية من إعداد الباحثة. إذ قامت الباحثة بدراسة خصائصه السيكومترية. وللحكم على صدق المقياس تم عرضه على مجموعة مؤلفة من (14) محكماً مختصاً في كلية التربية بجامعتي تشرين والبعث, ولدراسة ثباته تم تطبيقه على عينة استطلاعية من خارج عينة البحث بلغ عددها(40) معلماً ومعلمة من معلمي مرحلة التعليم الأساسي (ح1) في محافظة اللاذقية تم حساب ثبات المقياس بطريقة ألفا كرونباخ حيث بلغت قيمة معامل ألفا كرونباخ للمقياس (a=0,855). وبعد التأكد من الصدق والثبات طبق المقياس على عينة من المعلمين البالغ عددهم (688) معلماً ومعلمة, منهم (370) معلمة, و(318) معلماً. استخدم في البحث المنهج الوصفي. وانتهى البحث إلى النتائج الآتية:

يقع مستوى الضغوط المهنية لدى عينة من المعلمين في محافظة اللاذقية في المستوى المتوسط, كما لا يوجد فرق دال إحصائياً بين متوسط درجات المعلمين ومتوسط درجات المعلمات على مقياس الضغوط المهنية.

 


Full Text: PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


رئيس التحرير: الأستاذ الدكتور هاني محمود شعبان

Editorial Board أمين التحرير: د.أمير درويش تفيحة