واقع عملية اتخاذ القرار وعلاقتها بالدافعية للعمل "دراسة ميدانية على عينة من مديري مدارس التعليم الثانوي ومعاونيهم في محافظة اللاذقية"

أميرة زمرد, نايفة علي, أريج مغرقونة

Abstract


The research aims at identifying the reality of the decision-making process among the principals of secondary education schools and their assistants in Lattakia governorate and their relation to their motivation to work, and defines the effect of the research variables "type, number of years of experience, educational and educational qualification" on their application to the decision-making process and their motivation to work. In order to achieve the objectives of the research, the researcher constructed a questionnaire to identify the reality of the decision making process, consisting of (23) statements distributed over (3) axes and an open question about the obstacles to the application of the decision-making process, the second to measure motivation of secondary school principals and their assistants towards work consisting of (28) statements distributed over (3) axes, (7) referees from the Faculty of Education, Tishreen University, distributed to a sample of (78) managers and assistant director. The researcher used the descriptive approach to its relevance to the subject of research.

The research results showed that the reality of the decision-making process in the secondary schools in Lattakia was medium, that the motivation of the principals and their assistants to work was moderate, and that there was a good correlation between the decision-making process and the motivation of secondary school principals and their assistants to work. And there are no differences between the averages of the sample to determine the reality of decision-making Depending on the gender variable and the existence of differences attributed to the variables of the number of years of experience and qualifications of scientific and educational, and found differences on the determination of motivation towards work by sex and the number of years of experience and scientific qualification and educational. The research also presented several proposals, the most important of which is the organization of training courses for administrators, who are familiar with the steps of the decision-making process and the procedures for its implementation and the promotion of motivation with various incentives.

هدف البحث الحالي لتعرّف واقع عملية اتخاذ القرار لدى مديري مدارس التعليم الثانوي ومعاونيهم في محافظة اللاذقية وعلاقتها بدافعيتهم للعمل، وتعرّف أثر متغيرات البحث "النوع، عدد سنوات الخبرة، المؤهل العلمي والتربوي" على تطبيقهم لعملية اتخاذ القرار وعلى دافعيتهم نحو العمل. ولتحقيق أهداف البحث قامت الباحثة ببناء استبانة لمعرفة واقع عملية اتخاذ القرار تكوّنت من (23) عبارة موزعة على (3) محاور وسؤال مفتوح عن معوقات تطبيق عملية اتخاذ القرار، واستبانة لقياس دافعية مديري المدارس الثانوية ومعاونيهم نحو العمل تكوّنت من (28) عبارة موزعة على (3) محاور، للحكم على صدق الاستبانة عُرضت على (7) محكمين من كلية التربية بجامعة تشرين، وتم توزيعها على عينة مكونة من (78) مديراً ومعاون مدير، واستخدمت الباحثة المنهج الوصفي لملاءمته لموضوع البحث.

توصل البحث إلى أن عملية اتخاذ القرار في مدارس التعليم الثانوي في محافظة اللاذقية تُطبّق بشكل علمي ومناسب، ودافعية مديري المدارس ومعاونيهم للعمل كانت متوسطة، ووجود علاقة ارتباط جيّدة بين تطبيق عملية اتخاذ القرار ودافعية مديري المدارس الثانوية ومعاونيهم نحو العمل. ولا توجد فروق بين متوسطات أفراد العينة على استبانة واقع اتخاذ القرار تبعاً لمتغير الجنس ووجود فروق تعزى لمتغيري عدد سنوات الخبرة والمؤهل العلمي والتربوي، ووجود فروق على استبانة الدافعية نحو العمل تبعاً للجنس وعدد سنوات الخبرة والمؤهل العلمي والتربوي. كما قدم البحث مقترحات عدة أهمها تنظيم دورات تدريبية للإداريين تُعرّف بخطوات عملية اتخاذ القرار وإجراءات تطبيقها وتعزيز الدافعية بالحوافز المتنوعة.


Full Text: PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


رئيس التحرير: الأستاذ الدكتور هاني محمود شعبان

Editorial Board أمين التحرير: د.أمير درويش تفيحة