أثر جماعة الأقران، والمدرسة والأسرة على النمو الاجتماعي والتحصيل الدراسي للطفل (دراسة ميدانية للأطفال في مدينة اللاذقية)

حمزة أحمد

Abstract


The  results of these research shown the relation between Social growth of child and his studding achievement depending on how much family, school, and mate group influences on his Social growth positive, or negative, and on his studding achievement, there are static differences between Social   ripeness and students  studding achievement  and it confirm that the child who has ripe Social growth, he well has a height degree in studding subjects, so he has good studding achievement. it confirms about the importance of mate group, and family, school for the child, where indicate to the educational importance role, which mate group, and family, school play in the children adaptation, and Social, intellectual, and   emotional habilitation.

 

بينت نتائج هذه الدراسة وجود علاقة وطيدة بين النمو الاجتماعي، والتحصيل الدراسي للطفل مع مدى تأثره بجماعة الأقران، والمدرسة والأسرة، حيث تؤثر جماعة الأقران، والمدرسة والأسرة سلباً ، أو إيجاباً في نمو الطفل اجتماعياً ، وفي تحصيله الدراسي ، بحيث يوجد فروق ذات دلالة إحصائية بين النضج الاجتماعي والتحصيل الدراسي عند التلاميذ. و أكدت النتائج أن  الطفل الذي ينمو نمواً  اجتماعياً ناضجاً يحصل على درجات مرتفعة في مواده، ويكون تحصيله الدراسي جيداً. مع التأكيد  على أهمية هذه الجماعات، والأسرة والمدرسة  بالنسبة للطفل، وذلك من خلال  أهمية الدور التربوي الذي تلعبه جماعة الأقران، والمدرسة، والأسرة  في إعداد الأطفال وتنشئتهم فكرياً وانفعالياً، واجتماعياً.


Full Text: PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


رئيس التحرير: الأستاذ الدكتور هاني محمود شعبان

Editorial Board أمين التحرير: د.أمير درويش تفيحة