الذكاء الانفعالي لدى المرشدين التربويين في محافظة الكرك

معتصم المعايطة

Abstract


The study aimed to identify the level of emotional intelligence of educational supervisors in Karak governorate, and whether there are differences in emotional intelligence due to gender and years of service. In order to achieve the objectives of the study, (Abdo and Othman) emotional intelligence measurements were used. The study population consisted from (162) educational supervisors in Karak governorate. The survey sample excluded (20) mentors and (8) questionnaires were excluded due to their lack of validity for analysis. The study applied on (134) advisers. The sample was selected in the comprehensive inventory, and was based on the descriptive method. The study reached a number of results such as:

The level of emotional intelligence among the educational supervisors in Karak governorate is high. The field of emotion regulation ranked came first, secondly came the field of empathy, thirdly came the social communication, fourthly came emotion management, and finally came emotional knowledge at a high level.

The study also found that there were no statistically significant differences at the level of (α0.05) in the level of emotional intelligence of educational supervisors due to gender.

The results also indicated that there were statistically significant differences at the level of (α0.05) in the level of emotional intelligence of the educational supervisors due to years of experiences. The differences were in favor of those who served for 15 years or more at the expense of those whose service was less than 5 years or Less than 10 years.

هدفت الدراسة التعرف إلى مستوى الذكاء الانفعالي لدى المرشدين التربويين في محافظة الكرك, والتعرف عما إذا كان هناك فروق في الذكاء الانفعالي تعزى للنوع الاجتماعي وسنوات الخدمة. ولتحقيق أهداف الدراسة تم استخدام مقياس(عبده وعثمان) للذكاء الانفعالي, وتكون مجتمع الدراسة من جميع المرشدين التربويين في محافظة الكرك والبالغ عددهم (162) تم استثناء العينة الاستطلاعية البالغة (20) مرشدا ومرشدة، واستبعاد (8) استبيانات لعدم صلاحيتها للتحليل، وبلغت العينة التي طبقت عليها الدراسة (134) مرشدا ومرشدة، وقد تم اختيار العينة بالحصر الشامل، وتم الاعتماد على المنهج الوصفي التحليلي، وتوصلت الدراسة إلى :

أن مستوى الذكاء الانفعالي لدى المرشدين التربويين في محافظة الكرك مرتفعا, وقد احتل مجال تنظيم الانفعالات المرتبة الأولى، وفي المرتبة الثانية مجال التعاطف، وفي المرتبة الثالثة مجال التواصل الاجتماعي، وفي المرتبة الرابعة مجال إدارة الانفعالات، وفي المرتبة الخامسة مجال المعرفة الانفعالية، وحظيت جميع المجالات بمستوى مرتفع.

كما توصلت الدراسة إلى عدم وجود فروق دالة إحصائيا عند مستوى الدلالة (α≤0.05)  في مستوى الذكاء الانفعالي لدى المرشدين التربويين تعزى للنوع الاجتماعي.

وأشارت النتائج أيضا إلى وجود فروق دالة إحصائيا عند مستوى الدلالة (α≤0.05) في مستوى الذكاء الانفعالي لدى المرشدين التربويين تعزى لسنوات الخدمة، وكانت الفروق لصالح من كانت خدمتهم 15 سنة فأكثر على حساب من كانت خدمتهم اقل من 5 سنوات ومن كانت خدمتهم من 5 - أقل من 10 سنوات.


Full Text: PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


رئيس التحرير: الأستاذ الدكتور هاني محمود شعبان

Editorial Board أمين التحرير: د.أمير درويش تفيحة