منتجات تفاعل 1،5- ثنائي(4-توليل)-3- سيانو فورما زان مع النحاس الثنائي

Authors

  • محمد ناصر

Abstract

درس تفاعل 5,1- ثنائي(4-توليل)-3-سيانوفورمازان مع خلات النحاس في وسط من الإيتانول. أعطى التفاعل نوعين من المعقدات.تختلف هذه المعقدات في تركيبها وخصائصها الفيزيائية والكيميائية،على الرغم من أن المرتبطة العضوية organic ligand تدخل في كلا المعقدين بالشكل الحلقي الأنيوني.

يملك المعقد الأول  (I)  البنية [Cu(OH)L]،ويدخل في تركيبه كل من النحاس والمرتبطة العضوية بنسبة          (1 :1)،أما المعقد الثاني (II) فيملك البنية ] Cu L2 [، ويدخل في تركيبه كل من النحاس والمرتبطة العضوية بنسبة (2 :1).

تساهم مجموعة السيانو (-CN ) في التساند في المعقد (I)،  حيث تتشكل الروابط مع النحاس بمشاركة كل من أنيون المرتبطة العضوية ومجموعة السيانو العائدة لمرتبطة آخرى وأيضاً مجموعة الهيدروكسيل التي تظهر نتيجة حلمهة خلات النحاس، بينما لاتشارك مجموعة السيانو في التساند مع النحاس في المعقد (II) وتتشكل الروابط مع النحاس فيه بمشاركة مرتبطتين عضويتين.

The reaction of  1,5- di (4-Tolyl)-3-cyanoformazane with copper acetate in ethanol had been studied. The reaction gave two kinds of complexes. These complexes differ in their compositions, physical and chemical properties, although organic ligand is contained in both complexes in the anionic cyclic form. The first complex (I) has the structure [Cu ( OH) L], contains copper and organic ligand  by proportion (1:1) .The second complex (II)  has the structure [Cu L2 ], contains copper and organic ligand  by proportion (1;2). The cyano group (-CN) contributes in coordination process in the complex (I). The bonds with copper are formatted by contribution anionic ligand, cyano group of other organic ligand and (-OH) group, which occur as result of  hydration of copper acetate. In the complex (II)  the cyano group does not contribute in coordination process with copper. The bonds with copper in complex (II) are formatted by contribution two organic ligands.

Downloads

Published

2018-12-05

How to Cite

1.
ناصر م. منتجات تفاعل 1،5- ثنائي(4-توليل)-3- سيانو فورما زان مع النحاس الثنائي. TUJ-BA [Internet]. 2018Dec.5 [cited 2024May13];30(1). Available from: https://journal.tishreen.edu.sy/index.php/bassnc/article/view/5038

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>