تغيرات خواص البنية النسيجية للغضار السعودي المحمَل ببوليمير الألمنيوم

Authors

  • حسام الدين قواص
  • محمد حسون
  • سميرة سليمان

Abstract

درسنا تحميل بوليمير الألمنيوم على عينة من الغضار السعودي من محافظة سرات عبيدة، وتأثير عملية التحميل على عوامل البنية النسيجية، وذلك من خلال تحليل بيانات امتزاز غاز الآزوت عند الدرجة 77K.تبين أن العينة المحملة بالألمنيوم تبدي خواصاً مختلفة كلياً عن العينة الخام حيث تزداد المساحة السطحية النوعية من 43.96 m2/g للعينة الخام SADإلى 248.56m2/g للعينة المحملة SAD-Al-30. ويتحول منحني الامتزاز من النوع IV إلى النوع I حيث تزداد المسامية الدقيقة من 21% في العينة SAD إلى 84% في العينةSAD-Al-30، كما يتغير نصف قطر المسام الوسطي من 3.58 nm إلى 1.15 nmوتزداد كمية الغاز الممتز بشكل كبير.

تختلف الآثار الحرارية للعينة SAD عن العينة SAD-Al-30 وذلك من خلال دراسة منحنيات  TG-DTA كما تبدي العينة  SAD-Al-30ثباتاً حراريا كبيراً، أن تحسن خواص البنية النسيجية للعينة الغضارية المدروسة يسمح بإمكانية استخدام هذه العينة في مجالات مختلفة مثل عمليات الامتزاز والفصل والحفز الكيميائي.

We studied a sample of clay from Surat-Ubeida Region in Saudi Arabia. We studied the textural properties; we had analyzed the adsorption data of nitrogen gas at 77K. The sample loaded with aluminum showed different properties. We noticed increase of specific surface area from 43.96 m2/g to 248.56 m2/g and changing in the shape of adsorption isotherm from IV-type to I-type and increase in the micro porosity from 21% to 84%, decreasing in mean pore radius and increasing of adsorbed amount of gas.

We had different thermal effects for the samples, which we noticed from TG-DTA data, and the SAD-A30 shows high thermal stability. The improvement in the textural properties allows the use of this sample in different fields such as adsorption, separating and catalysis.

Downloads

Published

2018-12-05

How to Cite

1.
قواص حا, حسون م, سليمان س. تغيرات خواص البنية النسيجية للغضار السعودي المحمَل ببوليمير الألمنيوم. TUJ-BA [Internet]. 2018Dec.5 [cited 2024May2];30(3). Available from: https://journal.tishreen.edu.sy/index.php/bassnc/article/view/5069

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 > >>