دور إدارة المعرفة التسويقية في تدعيم الميزة التنافسية للشركات دراسة تطبيقية على المصارف وشركات التأمين المدرجة في سوق دمشق للأوراق المالية
Abstract
يهدف هذا البحث إلى معرفة مدى استخدام المصارف وشركات التأمين المدرجة في سوق دمشق للأوراق المالية لآليات واضحة في إدارة المعرفة التسويقية لتساهم في بناء ميزة تنافسية لها، وذلك في ضوء ازدياد الاعتماد على اقتصاد المعرفة من أجل خلق قيمة إضافية، ومواجهة ظروف المنافسة الشديدة في كافة أنواع القطاعات، كما يهدف البحث إلى التعرف على مدى استخدام الشركات لأساليب علمية في إدارة المعرفة التسويقية لتساهم في نقل المعرفة داخل الشركات وخارجها، وإلى أي مدى يمكن لإدارة المعرفة التسويقية أن تساهم في بناء إستراتيجية مستقبلية للشركة.
وقد خَلُص الباحث إلى أن الشركات المشمولة في الدارسة تتبع أساليب علمية واضحة في إدارة المعرفة التسويقية تساهم في نقل المعرفة من الشركة إلى الأطراف المتعاملة معها، كما تعتمد الشركات على إدارة معرفتها التسويقية في رسم ميزة تنافسية لها.
كما أوصى الباحث بضرورة بناء نظام معلومات تسويقي فعال يساهم في استمرار تدفق المعلومات، والتركيز ما أمكن على الإبداع والابتكار التسويقي الذي يعتبر أساساً في تميز الشركات .
This research aims to find out the use of use of management in marketing knowledge by banks and insurance companies listed on the DSE in order to secure a competitive advantage in a knowledge-based economy that is fiercely competitive. It also aims to identify the extent of the use of scientific methods by companies to contribute to the transfer of knowledge both internally and externally, and to build future strategies.
The researcher concludes that the companies covered in the study follow clear scientific methods in marketing knowledge management to contribute to the transfer of knowledge from the company to the parties collaborating with them. The companies also rely on their marketing knowledge management in the formulation of competitive advantage.
The researcher recommends building an effective marketing information system to ensure continuous flow of information and more emphasis be given to creativity and innovation by the companies .
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
-
The authors retain the copyright and grant the right to publish in the magazine for the first time with the transfer of the commercial right to Tishreen University Journal of Research and Scientific Studies - Economic and Legal Sciences
Under a CC BY- NC-SA 04 license that allows others to share the work with of the work's authorship and initial publication in this journal. Authors can use a copy of their articles in their scientific activity, and on their scientific websites, provided that the place of publication is indicted in Tishreen University Journal of Research and Scientific Studies - Economic and Legal Sciences . The Readers have the right to send, print and subscribe to the initial version of the article, and the title of Tishreen University Journal of Research and Scientific Studies - Economic and Legal Sciences Publisher
-
journal uses a CC BY-NC-SA license which mean
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt — remix, transform, and build upon the material
- The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
-
Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
-
NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes.
-
ShareAlike — If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contributions under the same license as the original.
- No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.