اتجاهات المستهلكين نحو الإعلان عبر خدمة الرسائل القصيرة من خلال الهاتف المحمول دراسة ميدانية
Abstract
This study aims to determine factors that affect consumer attitudes toward SMS advertising , this study focuses especially on few factors (informativeness, entertainment, irritation, credibility, and personalization) ,to achieve this aim a questionnaire was developed and distributed , a total of 384 questionnaires were analyzed by using SPSS program, the results found that consumers have negative attitudes toward SMS advertising , and all independent variables significantly affect dependent variable , (informativeness, entertainment, credibility, and personalization) have a significant positive influence on consumer attitudes toward SMS advertising ,whereas irritation has a significant negative influence, the study submitted some recommendations that could benefit the companies under the study and researchers. هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على العوامل المؤثرة في اتجاهات المستهلكين نحو الإعلان عبر خدمة الرسائل القصيرة, وركزت بشكل خاص على مجموعة من العوامل تمثلت بـ ( المعلومات ، المتعة، الإزعاج، المصداقية ، تكييف الإعلان وتخصيصه وفقاُ لاحتياجات المستهلك ورغباته) ، وللوصول إلى أهداف هذه الدراسة تم إعداد استمارة استقصاء وتوزيعها على عينة البحث من مستخدمي الهواتف المحمولة في سورية ،وكان عدد الاستمارات التي تم تحليلها 384 استمارة باستخدام البرنامج الإحصائي SPSS ، وتوصلت الدراسة إلى أن المستهلكين يحملون اتجاهات سلبية نحو الإعلان عبر خدمة الرسائل القصيرة ، كما بينت وجود تأثيرات إيجابية لجميع المتغيرات الآتية (المعلومات، المتعة، المصداقية، وتكييف الإعلان وتخصيصه) في اتجاهات المستهلك نحو الإعلان عبر خدمة الرسائل القصيرة وجميعها كانت معنوية عند مستوى دلالة 0.05، في حين كان تأثير الإزعاج في هذه الاتجاهات سلبياً وأيضاً كان هذا التأثير معنوياً عند مستوى دلالة 0.05 وقدمت الدراسة مجموعة من التوصيات التي قد تكون مفيدة للشركتين محل الدراسة وللدارسين .Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
-
The authors retain the copyright and grant the right to publish in the magazine for the first time with the transfer of the commercial right to Tishreen University Journal of Research and Scientific Studies - Economic and Legal Sciences
Under a CC BY- NC-SA 04 license that allows others to share the work with of the work's authorship and initial publication in this journal. Authors can use a copy of their articles in their scientific activity, and on their scientific websites, provided that the place of publication is indicted in Tishreen University Journal of Research and Scientific Studies - Economic and Legal Sciences . The Readers have the right to send, print and subscribe to the initial version of the article, and the title of Tishreen University Journal of Research and Scientific Studies - Economic and Legal Sciences Publisher
-
journal uses a CC BY-NC-SA license which mean
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt — remix, transform, and build upon the material
- The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
-
Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
-
NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes.
-
ShareAlike — If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contributions under the same license as the original.
- No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.