دور عناصر المزيج التسويقي الإلكتروني في تعزيز الميزة التنافسية للمصارف دراسة ميدانية على المصارف التجارية العامة في اللاذقية
Abstract
هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على الدور الذي تلعبه عناصر المزيج التسويقي الإلكتروني في خلق مزايا تنافسية للمصارف التجارية العامة تجعلها في موقع متميز ومتفرد عن غيرها من المصارف الأخرى، وخصوصاً بعد دخولها إلى عصر الثورة التكنولوجية والمعلوماتية. ولتحقيق ذلك قام الباحث بدراسة العلاقة بين عناصر المزيج التسويقي الإلكتروني، وبين تحقيق الميزة التنافسية، وذلك من خلال دراسة ميدانية على المصارف التجارية العامة في اللاذقية، وكان حجم عينة البحث/120/ مفردة. وتوصّل الباحث إلى وجود علاقة بين كل من عناصر المزيج التسويقي الإلكتروني( المنتج الإلكتروني، التسعير الإلكتروني، الترويج الإلكتروني، التوزيع الإلكتروني، الأشخاص، العناصر المادية، عملية تقديم الخدمة)، وبين تعزيز الميزة التنافسية للمصارف محل الدراسة. كما قدّم الباحث من خلال هذه الدراسة مجموعة من المقترحات والتوصيات التي من المتوقع أن تساعد المصارف محل الدراسة على تحقيق الميزة التنافسية. This study aimed to identify the role of the marketing mix electronic elements in the creation of competitive advantages of public commercial banks to make them distinct and unique from other banks site، especially after its entry into the era of technological revolution and Informatics. To achieve this، the researcher studied the relationship between the electronic elements of the marketing mix، and achieve competitive advantage، through a survey on public commercial banks in Latakia، and the research sample was/ 120 / unit. The researcher found that a relationship exists between each of the elements of the marketing mix elements (electronic product، electronic pricing، electronic promotion، electronic distribution، people، physical elements، the process of providing the service)، and promoting the competitiveness of banks under study. As the researcher of this study a set of proposals and recommendations that are expected to help banks in the study to achieve competitive advantage.Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
-
The authors retain the copyright and grant the right to publish in the magazine for the first time with the transfer of the commercial right to Tishreen University Journal of Research and Scientific Studies - Economic and Legal Sciences
Under a CC BY- NC-SA 04 license that allows others to share the work with of the work's authorship and initial publication in this journal. Authors can use a copy of their articles in their scientific activity, and on their scientific websites, provided that the place of publication is indicted in Tishreen University Journal of Research and Scientific Studies - Economic and Legal Sciences . The Readers have the right to send, print and subscribe to the initial version of the article, and the title of Tishreen University Journal of Research and Scientific Studies - Economic and Legal Sciences Publisher
-
journal uses a CC BY-NC-SA license which mean
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt — remix, transform, and build upon the material
- The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
-
Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
-
NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes.
-
ShareAlike — If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contributions under the same license as the original.
- No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.