تصورات الطلاب حول مهنة المحاسبة وعمل المحاسب دليل من كلية الاقتصاد في جامعة تشرين
Abstract
خلقت التغيرات في بيئة الأعمال حاجة ملحة إلى المزيد من الأفراد المبدعين في مهنة المحاسبة. تهدف هذه الدراسة إلى تقديم أدلة من كلية الاقتصاد، جامعة تشرين حول تصورات الطلاب عن مهنة المحاسبة وعمل المحاسب، وتحديد العوامل التي تؤثر في هذه التصورات، والتعرف على تصورات الطلاب حول تقييم المجتمع لمهنة المحاسبة بالمقارنة مع تسعة مهن أخرى. بينت الدراسة أن الطلاب يملكون نظرة تقليدية لمهنة المحاسبة باعتبارها مملة، ثابتة، مدفوعة بالامتثال، دقيقة، وفردية التوجه. اعتبر الطلاب أن الأساتذة، والمقررات الدراسية أهم العوامل التي تؤثر في تصوراتهم حول مهنة المحاسبة وعمل المحاسب. هم يعتقدون أن المجتمع يقيم مهنة المحاسبة بتقدير جيد، ولكن بدرجة أقل من معظم المهن الأخرى. تشير النتائج إلى أنه إذا أرادت الهيئات المهنية للمحاسبة أن تكون ناجحة في جذب الطلاب إلى مهنة المحاسبة، يجب أن تسعى إلى التعاون مع المؤسسات التعليمية للتأثير على تصورات الطلاب. Changes in the business environment have created a perceived need for more creative individuals in the accounting profession. The study aimed to present evidence about the students' perceptions of accountancy profession and accountant work from the faculty of Economics at Tishreen university, identify the factors that influence these perceptions, and find out the students' perceptions of the status of accounting profession according to the society's view. The study found that students hold a traditional view of accounting profession considering it boring, fixed, compliance driven, precise, and solitary. The students considered university lecturers and subjects as the main factors that influence their perception of accounting profession and the work of accountant. They believe that society evaluates the accounting profession as being a good one, but to a lesser degree than most other professions The results indicate that if the professional accounting bodies want to be successful in attracting students to accounting profession, it must seek to corporate with educational institutions to influence students' perceptions .Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
-
The authors retain the copyright and grant the right to publish in the magazine for the first time with the transfer of the commercial right to Tishreen University Journal of Research and Scientific Studies - Economic and Legal Sciences
Under a CC BY- NC-SA 04 license that allows others to share the work with of the work's authorship and initial publication in this journal. Authors can use a copy of their articles in their scientific activity, and on their scientific websites, provided that the place of publication is indicted in Tishreen University Journal of Research and Scientific Studies - Economic and Legal Sciences . The Readers have the right to send, print and subscribe to the initial version of the article, and the title of Tishreen University Journal of Research and Scientific Studies - Economic and Legal Sciences Publisher
-
journal uses a CC BY-NC-SA license which mean
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt — remix, transform, and build upon the material
- The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
-
Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
-
NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes.
-
ShareAlike — If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contributions under the same license as the original.
- No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.