أثر العلاقات العامة الإلكترونية في اتخاذ القرار الشرائي من حيث اختيار العلامة التجارية ومرحلة ما بعد الشراء (دراسة تطبيقية على شركات الاتصالات الخليوية في سورية )
Abstract
يتناول البحث أثر العلاقات العامة الالكترونية في اتخاذ القرار الشرائي للمستهلك في شركات الاتصالات الخليوية العاملة في سورية (سيريتل و MTN). وذلك من خلال دراسة الأثر بين العلاقات العامة الالكترونية واتخاذ القرارات الشرائي من حيث (اختيار العلامة التجارية، مرحلة ما بعد الشراء). اعتمد البحث على المنهج الوصفي، وشمل مجتمع البحث عينة زبائن شركات الاتصالات الخليوية المتواجدين في مدينة دمشق حيث تم توزيع (400) استمارة أعيد منها (374) استبانة بنسبة استجابة بلغت (93%)، وباستخدام الأساليب الإحصائية المناسبة تم التوصل إلى النتائج الآتية:
1- أظهرت النتائج وجود علاقة طردية ذات دلالة معنوية بين العلاقات العامة الالكترونية المستخدمة واتخاذ القرار الشرائي من حيث اختيار العلامة التجارية.
2- أظهرت النتائج وجود علاقة طردية ذات دلالة معنوية بين العلاقات العامة الالكترونية المستخدمة واتخاذ القرار الشرائي من حيث مرحلة ما بعد الشراء.
3- بينت نتائج الدراسة أنه لا يوجد فروق معنوية ذات دلالة فيما يتعلق بأثر العلاقات العامة الالكترونية على اتخاذ القرار الشرائي تبعاً للنوع "الجنس".
4- بينت نتائج الدراسة أنه يوجد فروق معنوية ذات دلالة فيما يتعلق بأثر العلاقات العامة الالكترونية على اتخاذ القرار الشرائي تبعاً "للمرحلة العمرية"، حيث أن الفئة العمرية الشابة (25-35) أكثر تأثراً بالعلاقات العامة الالكترونية في مرحلة ما بعد الشراء.
This study aims to define the Online Public Relation tools, its importance, specifications and to which extent the companies whose work in telecommunications’ sector in Syria are using these tools. What the impact of these tools (Website, Social Network) on the Customer’s Purchasing Decision through 2 stages; the stage of select the brand and actual decision to buy, and the post-purchase behavior.
The research adopted the descriptive approach. The research community is the customers of cellular communications companies which are working in Syria: Syriatel and MTN. Survey strategy is used in this research, particularly the questionnaire technique which lead to receive 374 valid responses out of 400 distributed questionnaires. by using appropriate statistical methods, the finding show that:
1- There is a significant positive correlation between the efficiency of the Online Public Relation and Customer’s Purchasing Decision though the stage of select the brand.
2- There is a significant positive correlation between the efficiency of the Online Public Relation and Customer’s Purchasing Decision though post-purchase stage.
3- There is no significant difference with regard to the Impact of the Online Public Relation on Customer Purchasing Decision relating to the gender.
4- There is a significant difference with regard to the Impact of the Online Public Relation on Customer Purchasing Decision relating to the “Age”, particularly those who are younger tend to be influenced much more than other age’s group by the online public relation in post-purchase stage.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
-
The authors retain the copyright and grant the right to publish in the magazine for the first time with the transfer of the commercial right to Tishreen University Journal of Research and Scientific Studies - Economic and Legal Sciences
Under a CC BY- NC-SA 04 license that allows others to share the work with of the work's authorship and initial publication in this journal. Authors can use a copy of their articles in their scientific activity, and on their scientific websites, provided that the place of publication is indicted in Tishreen University Journal of Research and Scientific Studies - Economic and Legal Sciences . The Readers have the right to send, print and subscribe to the initial version of the article, and the title of Tishreen University Journal of Research and Scientific Studies - Economic and Legal Sciences Publisher
-
journal uses a CC BY-NC-SA license which mean
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt — remix, transform, and build upon the material
- The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
-
Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
-
NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes.
-
ShareAlike — If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contributions under the same license as the original.
- No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.