تأثير بُعدي المشاركة وتحديد الهويّة في المجتمعات الافتراضية على العلامة التجارية (دراسة ميدانيّة في شركتيّ الاتّصالات Syriatel و MTN)
Abstract
Brand communities are ideal tools for e-commerce activities, especially e-marketing activities. The focus on virtual communities and their concepts can clearly lead to significant financial returns through the production of information systems that attract and retain users, effectively empowering user interactions and managing content produced and managed by the user. This provides many benefits and opportunities for brand organizations, through which they can improve customer service and relationships, easily disseminate information, and can also take the role of the public forum to share knowledge, learn and collaborate, as well as to form communities of common interests. On the other hand, virtual communities can be used to disseminate negative information about a brand, which may harm its reputation and lead to a loss in its customers. This impact of virtual communities should be taken by organizations, and how they should be used to their advantage, as well as reducing their potential risks.
The objective of the research is to determine the impact of both post-participation and post-identification in virtual communities on the brand in Syriatel and MTN. A Google questionnaire was designed and published on the Facebook virtual platform. The main findings of the study were that the virtual communities under study achieved the possibility of participation and communication, but did not provide the link between the identity of the individual and the identity of the virtual community of the brand, and the process of building a mental image and loyalty and moving a word from the two trademarks under study have a significant impact on the brand.
تعدّ المجتمعات الافتراضيّة للعلامات التّجارية أدوات مثاليّة لأنشطة التّجارة الالكترونيّة، وخاصّة أنشطة التّسويق الإلكتروني. كما أنّ التّركيز على المجتمعات الافتراضيّة ومفاهيمها يمكن أن يؤدّي بوضوح إلى عوائد ماليّة كبيرة من خلال إنتاج نظم معلومات تعمل على جذب المستخدمين والحفاظ عليهم، عبر التّمكين الفعّال لتفاعلات المستخدمين وإدارة المحتوى الذي ينتجه المستخدم وتقدّمه الإدارة. وبهذا توفر منافع وفرص عديدة للمنظمّات ذات العلامة التّجارية، فمن خلالها تستطيع تحسين خدمة العميل وعلاقاتها معه، ونشر المعلومات بسهولة، وأيضاً يمكنها أن تأخذ دور المنتدى العام لمشاركة المعرفة، والتّعلم، والتّعاون، وأيضاً تشكيل مجتمعات المصالح المشتركة. ومن ناحية أخرى، يمكن للمجتمعات الافتراضيّة أن تُستخدم لنشر معلومات سلبيّة عن العلامة التّجارية، والتي قد تضرّ بسمعتها، وتؤدي لخسارة في عملائها. هذا التّأثير للمجتمعات الافتراضيّة يجب أن تأخذه المنظّمات بعين الاعتبار، وأن تحدد كيفيّة استخدام هذه المجتمعات لمصلحتها، وكذلك تخفيض مخاطرها المحتملة. هدف البحث إلى تحديد تأثير كل من بعد المشاركة وبعد تحديد الهوية في المجتمعات الافتراضية على العلامة التجارية في شركتيّ الاتصالات السوريتين Syriatel و MTN. وتمّ تصميم استبيان الكتروني ونشره على منصة فيس بوك الافتراضية. وتمثلت أهم نتائج البحث بأن المجتمعات الافتراضية محل الدراسة تحقق إمكانية المشاركة والتواصل لكنها لا توفر حالة الارتباط بين هوية الفرد وهوية المجتمع الافتراضي للعلامة التجارية، كما أن عملية بناء الصورة الذهنية والولاء وتحريك كلمة منقولة عن العلامتين التجاريتين محل الدراسة ذات تأثير كبير على العلامة التجارية.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
-
The authors retain the copyright and grant the right to publish in the magazine for the first time with the transfer of the commercial right to Tishreen University Journal of Research and Scientific Studies - Economic and Legal Sciences
Under a CC BY- NC-SA 04 license that allows others to share the work with of the work's authorship and initial publication in this journal. Authors can use a copy of their articles in their scientific activity, and on their scientific websites, provided that the place of publication is indicted in Tishreen University Journal of Research and Scientific Studies - Economic and Legal Sciences . The Readers have the right to send, print and subscribe to the initial version of the article, and the title of Tishreen University Journal of Research and Scientific Studies - Economic and Legal Sciences Publisher
-
journal uses a CC BY-NC-SA license which mean
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt — remix, transform, and build upon the material
- The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
-
Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
-
NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes.
-
ShareAlike — If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contributions under the same license as the original.
- No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.