دراسة تحليلية لأثر الأزمة الراهنة على الطلب السياحي في المنشآت الفندقية في محافظة اللاذقية

Authors

  • محمد صقر
  • حيان سلمان
  • لورا عباس

Abstract

تتسم السياحة بالحساسية وسرعة التأثر بالمخاطر الخارجية والأزمات التي يتعرض لها عناصر الطلب أو العرض السياحي. كما هدفت الدراسة إلى دراسة أثر الأزمة الراهنة على الطلب السياحي الفندقي في اللاذقية ودراسة توزع الطلب بين المنشآت الفندقية ودرجة تأثر كل سوية فندقية، بالإضافة إلى مقارنة تطور الطلب السياحي الفندقي قبل الأزمة الراهنة وخلالها. كما تم استخدام المنهج الوصفي التحليلي. وقد توصلت الدراسة إلى مجموعة من النتائج من أهمها،لقد أثرت الأزمة الراهنة على إجمالي الطلب السياحي الفندقي بين عامي 2011-2013 في حين زاد الطلب بين عامي 2014-2016، ويعود سبب زيادة الطلب خلال فترة الأزمة لزيادة عدد السياح السوريين بشكل كبير، وقد ترافق ذلك مع انخفاض كبير للطلب السياحي العربي والاجنبي على فنادق اللاذقية خلال فترة الدراسة.

Tourism is sensitive and vulnerable to external risks and crises which influence the tourism demand and supply.Hence. The study also aimed to study the impact of the current crisis on hotel tourism demand in Lattakia, a study of the distribution of demand among hotel establishments and the degree of impact of each hotel level, compared to the development of hotel tourism demand before and during the current crisis. The most important findings of the study: The current crisis affected the total hotel tourism demand between 2011-2013, while the demand increased between 2014-2016, due to increased demand during the crisis period to increase the number of Syrian tourists significantly, accompanied by a significant decrease For the Arab and foreign tourist demand on Lattakia hotels.

Downloads

Published

2018-11-07

How to Cite

صقر م., سلمان ح., & عباس ل. (2018). دراسة تحليلية لأثر الأزمة الراهنة على الطلب السياحي في المنشآت الفندقية في محافظة اللاذقية. Tishreen University Journal- Economic and Legal Sciences Series, 40(2). Retrieved from https://journal.tishreen.edu.sy/index.php/econlaw/article/view/4544

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 4 5 > >>