دور عدالة النظام الضريبي في الحد من التهرب الضريبي

Authors

  • إبراهيم العدي
  • حسين عبدالله

Abstract

يهدف البحث إلى دراسة دور عدالة النظام الضريبي في الحد من التهرب الضريبي, من خلال تحديد مفهوم النظام الضريبي, والتعرض لكل من أهداف النظام الضريبي, وتحديد مفهوم عدالة النظام الضريبي ومبادئه وفقا لما جاء في الدراسات المالية والضريبية, كما يدرس هذا البحث طبيعة التهرب الضريبي وماهيته, والدوافع التي تدفع المكلفين إلى القيام بالتهرب من دفع الضريبة, وأهم الوسائل التي يجب أن تتبعها الدولة لمكافحة ظاهرة التهرب الضريبي, ومن ثم دراسة ميدانية لواقع بيئة الأعمال في سورية لتحديد دور عدالة النظام الضريبي في الحد من التهرب الضريبي, وقد توصلت الدراسة إلى أن تطبيق مبدأ العدالة في النظام الضريبي يخفض من التهرب الضريبي, كما توصلت الدراسة إلى ضرورة إعادة النظر في النظام الضريبي الحالي من ناحية العدالة بين المكلفين, وإعادة النظر بالمعدلات الضريبية بحيث تكون أكثر عدالة, بالإضافة إلى إعادة النظر بالإعفاءات الممنوحة بما يحقق العدالة بين المكلفين جميعهم.

 

This paper provide the impact of equity of the Tax system in limiting tax evasion, through defining the concept and goals of the tax system, the concept and principles of equity  in financial and tax research, and determining the concept of tax evasion, and  tax evasion Motivations, and the method to aggressive the tax evasion, then we study the reality of Syrian business by examining the impact of equity of the Tax system in limiting tax evasion. The study finds evidence of a  positive relation between equity of the Tax system and  tax evasion , it also finds that it is necessary to review the equity of actual tax system, and review the tax rates to be more equity, and review the tax exemptions to arrive the equity for all taxpayers.

Downloads

Published

2013-09-17

How to Cite

العدي إ., & عبدالله ح. (2013). دور عدالة النظام الضريبي في الحد من التهرب الضريبي. Tishreen University Journal- Economic and Legal Sciences Series, 35(5). Retrieved from https://journal.tishreen.edu.sy/index.php/econlaw/article/view/605

Most read articles by the same author(s)