The Role of Marketing Research in the Process of Renewal and Innovation: A Case Study of Juice Companies in Lattakia City
Abstract
تشغل المعلومات دوراً أساساً في صنع القرارات وفي وضع الخطط والاستراتيجيات التسويقية للشركات، وتعتبر بحوث التسويق أداة مهمة تساعد على جمع المعلومات وتنميتها، ويتناول هذا البحث دور بحوث التسويق في عملية التجديد والابتكار.
وقد توصل الباحث من خلال هذا البحث، واختبار فرضياته إلى أن هناك علاقةإيجابيةذات دلالة بين القيام ببحوث التسويق وبين تقديم منتجات جديدة باستمرار، وكذلك وجود علاقةإيجابية ذات دلالة بين القيام ببحوث التسويق وتطوير المنتجات من الناحيتين الفنية والتسويقية في الشركات محل الدراسة.
Information plays a key role in decision-making and in making marketing plans and strategies for companies. Marketing research is an important tool to help collect and develop information. This research addresses the role of marketing research in the process of renewal and innovation.This research shows that there is a positivesignificant relationship between conducting marketing research and constantly offering new products, as well as the existence of a positive significant relationship between conducting marketing research and the development of existing products both technically and marketingwise.
References
Nassour R, Qasem S, Saleh K. Sales Promotion Effect on Customer-based Brand Equity: "A Survey Study". Tishreen University Journal for Studies and Scientific Research-Economic Science Series . 2012;34(5).
Zaioud L, Ali H, Nassour R. Factors affecting the effectiveness of accounting information systems Case Study of Commercial Bank of Latakia. Tishreen University Journal for Studies and Scientific Research-Economic Science Series . 2013;35(7).
TAYOUB M, Salmoun R, Ahmad S. The Role of Family and School in Limiting Violence Phenomenon Against Children A Field Study in Lattakia Governorate. Tishreen University Journal for Research and Scientific Studies -Economic Science Series ; 2009;31: 193–211.
- مراد، شريف. دور بحوث التسويق في تفعيل الإعلان في المؤسسة الاقتصادية. (رسالة ماجستير غير منشورة، المسيلة: جامعة محمد بوضياف، كلية العلوم الاقتصادية وعلوم التسيير والعلوم التجارية، 2006).
- كوروغلي، بدرة. دور بحوث التسويق في رسم الاستراتيجيات التسويقية. (رسالة ماجستير غير منشورة، المسيلة: جامعة محمد بوضياف، كلية العلوم الاقتصادية وعلوم التسيير والعلوم التجارية، 2007).
- VAZUEZ. M; FRANCISCO. J; SILVA. C;RUIZ. D. Does the firm's market orientation behavior influence innovation's success. Management Decision, Vol. 50, No .8, 2012, PP 1445-1464.
– WITEL. L; LOFGREN. M; GUSTAFSUN. A. Identifying ideas of attractive quality in the innovation process. THE TQM JOURNAL, Vol. 23, No .1, 2011, PP 87-99.
- عثمان، يوسف، ردينه. الاتجاهات الكمية والحديثة في بحوث التسويق. دار وائل للنشر، عمان – الأردن، 2002، 18.
- Hair, Joseph F. Bush, Ropert P. Otinau, David J. Marketing Research Within A Changing Information Environment, second edition, McGraw – Hill, United States , 2003, PP 28-29.
- منديل، عبد الجبار. أسس التسويق الحديث. الطبعة الأولى، الدار العلمية الدولية، عمان – الأردن، 2002، 157.
- الصحن، فريد، محمد. التسويق. الدار الجامعية، مصر، 2005، 105.
- النسور، إياد، عبد الفتاح. الأصول العلمية للتسويق الحديث. الطبعة الأولى، دار صفاء للنشر، عمان – الأردن، 2010، 105.
- الحاج، طارق. وآخرون. التسويق من المنتج إلى المستهلك. الطبعة الأولى، دار صفاء للنشر، عمان – الأردن، 2010، 33.
- علي، حسين. الأساليب الحديثة في التسويق. الطبعة الأولى، دار الرضا للنشر، دمشق، سوريا، 2000، 57.
- GEBAUER. H; WITEL. L; GUSTAFSUN. A. Competitive advantage through service differentiation by manufacturing companies. JOURNAL of BUSINESS RESEARCH, Vol. 64. 2011, PP 1270 – 1280.
- لحول، سامية. التسويق والمزايا التنافسية. (رسالة ماجستير غير منشورة ، الجزائر: باتنة، جامعة الحاج لخضر، كلية العلوم الإدارية وعلوم التسيير، 2008)، 232.
- JONES. G. R; HILL. C. W. L, Strategic Management Essential. second Edition, China, South – western, 2002, 80.
-KOTLER. P, Marketing Insights from A to Z. John Wiley & Sons, Inc, New Jersy, 2003, 83.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
-
The authors retain the copyright and grant the right to publish in the magazine for the first time with the transfer of the commercial right to Tishreen University Journal of Research and Scientific Studies - Economic and Legal Sciences
Under a CC BY- NC-SA 04 license that allows others to share the work with of the work's authorship and initial publication in this journal. Authors can use a copy of their articles in their scientific activity, and on their scientific websites, provided that the place of publication is indicted in Tishreen University Journal of Research and Scientific Studies - Economic and Legal Sciences . The Readers have the right to send, print and subscribe to the initial version of the article, and the title of Tishreen University Journal of Research and Scientific Studies - Economic and Legal Sciences Publisher
-
journal uses a CC BY-NC-SA license which mean
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt — remix, transform, and build upon the material
- The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
-
Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
-
NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes.
-
ShareAlike — If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contributions under the same license as the original.
- No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.