أثر التجارة الالكترونية على المراجعة " دراسة تطبيقية على المراجعين السوريين"

Authors

  • عصام قريط

Abstract

هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على تأثير تطبيقات التجارة الالكترونية على مراجعة الحسابات والمتطلبات التي يجب على المراجع الوفاء بها ليتمكن من تنفيذ مراجعة عمليات التجارة الالكترونية بالشكل السليم والمطلوب. ولتحقيق ذلك قام الباحث بتطوير استبيان وتوزيعه على عينة من المراجعين السوريين المجازين والمزاولين للمهنة تمثلت في (200) مراجع تم اختيارهم من بين مجتمع الدراسة الذي يتكون من (1738) مراجع سوري مجاز ومزاول للمهنة بحسب بيان جمعية المراجعين السوريين. وبلغ عدد الاستبيانات المستردة (180) استبيان. وقد توصلت الدراسة إلى الحاجة لتدريب المراجعين السوريين على المهارات اللازمة لتمكينهم من مراجعة عمليات التجارة الالكترونية، إضافةً إلى أن ثقة المراجع تتعزز بأدلة الإثبات من خلال حماية الدليل الالكتروني. وأوصت الدراسة بضرورة اهتمام الجهات المنظمة لمهنة المراجعة في سورية بتوفير الإصدارات المهنية الحديثة الخاصة بالتجارة الالكترونية، وضرورة تعاونها مع الجهات الرسمية في تطوير برامج تدريبية للمراجعين السوريين حول المراجعة الالكترونية.

The aim of this study was to identify the degree of the impact of e-commerce practices of the auditing process, and what is required of the auditor to enable him to perform a sound auditing process in relation to e-commerce operations.

The sample consisted of 200 accredited Syrian auditors and practitioners chosen from amongst 1738 auditors who represented society. 180 questionnaires were valid. The study concluded that there is a need to train Syrian auditors on the required skills to successfully perform auditing e-commerce operations. In addition to that the most important security procedures are to close the security gaps that could be broken into by experts. The research recommended that the authority responsible for the auditing profession in Syria should provide its members with the most recent periodicals related to e-commerce.

Downloads

Published

2019-02-03

How to Cite

قريط ع. (2019). أثر التجارة الالكترونية على المراجعة " دراسة تطبيقية على المراجعين السوريين". Tishreen University Journal- Economic and Legal Sciences Series, 30(1). Retrieved from https://journal.tishreen.edu.sy/index.php/econlaw/article/view/7557

Most read articles by the same author(s)