نمذجة فاعلية تطبيق تكنولوجيا المعلومات والاتصالات في تطوير أداء التعليم العالي حسب رأي أعضاء الهيئة التدريسية
Abstract
نمذجة فاعلية تطبيق تكنولوجيا المعلومات والاتصالات
في تطوير أداء التعليم العالي حسب رأي أعضاء الهيئة التدريسية
علا جبيلي
يتناول هذا البحث دراسة فاعلية تطبيق تكنولوجيا المعلومات وأثرها على تطوير أداء التعليم العالي, تعمل الباحثة على دراسة تقانة المعلومات والاتصالات التي تقدم طرق جديدة تسهل عملية التعليم العالي وخاصة في التخصصات التي تحتاج إلى الجانب التطبيقي, ويهدف هذا البحث إلى إيجاد نموذج يمكن الاعتماد عليه في التنبؤ والتقدير يوضح اثر تقانة المعلومات والاتصالات على تطور أداء التعليم العالي.
ومن أبرز النتائج التي تم الوصول إليها أنّ هناك أهمية كبيرة لتقانة المعلومات والاتصالات في مجال التعليم بشكل عام, تزيد تقانة المعلومات والاتصالات من التفاعل في التعليم وتبين من التحليل الإحصائي بانه يوجد تأثير جوهري لكل من لتطبيق تقانة المعلومات والاتصالات, أهداف تقانة المعلومات والاتصالات, متطلبات تقانة المعلومات والاتصالات و استخدام تقانة المعلومات والاتصالات أن جميع هذه المتغيرات المستقلة لها تأثير ايجابي على المتغير التابع, وكان المتغير الرابع ( استخدام تقانة المعلومات والاتصالات في التعليم) هو الأكثر تأثيرا, ثم يليه تطبيق تقانة المعلومات والاتصالات ومن بعده تحقيق متطلبات تقانة المعلومات والاتصالات لتحقيق التقدم العلمي, وأخيرا أهداف تقانة المعلومات والاتصالات.
This research examines the effectiveness of the application of information technology and its impact on the development of the performance of higher education. The researcher is working on information and communication technology, which provides new ways to facilitate the process of higher education, especially in disciplines that need to be applied. The assessment shows the impact of ICT on the development of higher education performance.
One of the most prominent findings is the ICT is very important in the field of education. In general, ICT increases interaction in education, and the statistical analysis shows that there is a fundamental impact of the ICT application on performance the higher education, All these independent variables have a positive effect on the dependent variable. The fourth variable (useing ICT in education) is the most influential, followed by the ICT application, then the achievement of ICT requirements for scientific progress, and finally ICT objectives.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
-
The authors retain the copyright and grant the right to publish in the magazine for the first time with the transfer of the commercial right to Tishreen University Journal of Research and Scientific Studies - Economic and Legal Sciences
Under a CC BY- NC-SA 04 license that allows others to share the work with of the work's authorship and initial publication in this journal. Authors can use a copy of their articles in their scientific activity, and on their scientific websites, provided that the place of publication is indicted in Tishreen University Journal of Research and Scientific Studies - Economic and Legal Sciences . The Readers have the right to send, print and subscribe to the initial version of the article, and the title of Tishreen University Journal of Research and Scientific Studies - Economic and Legal Sciences Publisher
-
journal uses a CC BY-NC-SA license which mean
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt — remix, transform, and build upon the material
- The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
-
Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
-
NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes.
-
ShareAlike — If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contributions under the same license as the original.
- No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.