الإعلان الالكتروني في الصورة الذهنية المدركة للمنظمة / دراسة ميدانية على مشتري الأجهزة الالكترونية في مدينة دمشق/
Abstract
أثر عناصر الإعلان الالكتروني في الصورة الذهنية المدركة للمنظمة
/ دراسة ميدانية على مشتري الأجهزة الالكترونية في مدينة دمشق/
حسان الجاسم
يتناول البحث مفهوم الإعلان الالكتروني الذي يعد من أكثر وسائل الترويج جاذبيه وانتشار، ويشكل أداة تنافسية هامة داعمة لجهود المنظمة الترويجية، ومؤثراً فاعلاً على سلوك المستهلكين، وخاصة في ظل البيئة التنافسية المعاصرة. ويهدف البحث الى معرفة تأثير عناصر الإعلان الالكتروني على الصورة الذهنية المدركة من قبل العميل، من خلال التعرف على تأثير نوع الإعلان الالكتروني ومحتواه وطبيعة المواقع التي يظهر عليها، وربطها مع الصورة الذهنية المدركة للمنظمة. من اجل اظهار حجم التأثير والدور الذي تلعبه عناصر الإعلان الالكتروني. وتوصل البحث الى مجموعة من النتائج المهمة كما يلي:
- وجود علاقة ارتباط وتأثير لكل عنصر من عناصر الإعلان الالكتروني متمثلة بــ (نوع الإعلان الالكتروني، محتوى الإعلان الالكتروني، طبيعة المواقع التي يظهر عليها الإعلان الالكتروني) في الصورة الذهنية المدركة من قبل العميل.
- تفسر المتغيرات المستقلة مجتمعة (نوع الإعلان الالكتروني، محتوى الإعلان الالكتروني، طبيعة المواقع التي يظهر عليها الإعلان الالكتروني) 97.3 % من تباين المتغير التابع (الصورة الذهنية المدركة للمنظمة من قبل العميل) في حال تجاهل أثر المتغيرات المستقلة الأخرى.
The research deals the concept of electronic advertising, which is one of the most popular means of promotion and spread, and constitutes an important competitive tool supportive of the organization's promotional efforts, and an effective influence on consumer behavior, especially in the contemporary competitive environment. The purpose of the research is to know the effect of the elements of electronic advertising on the mental image perceived by the customer by identifying the impact of the type of electronic advertisement and its content and the nature of the sites that appear on them, and linking them with the mental image of the organization. In order to show the magnitude of the impact and role played by the elements of the electronic advertisement. The research concluded a series of important results as follows:
- The existence of a correlation and impact relationship for each element of the electronic advertisement represented by (the type of electronic advertisement, the content of the electronic advertisement, the nature of the sites on which the electronic advertisement appears) in the mental image perceived by the customer.
- The independent variables combined (the type of electronic advertisement, the content of the electronic advertisement, the nature of the sites on which the electronic advertisement appears) represent 97.3% of the variance of the dependent variable) mental image perceived by the customer (if the effect of other independent variables is ignored.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
-
The authors retain the copyright and grant the right to publish in the magazine for the first time with the transfer of the commercial right to Tishreen University Journal of Research and Scientific Studies - Economic and Legal Sciences
Under a CC BY- NC-SA 04 license that allows others to share the work with of the work's authorship and initial publication in this journal. Authors can use a copy of their articles in their scientific activity, and on their scientific websites, provided that the place of publication is indicted in Tishreen University Journal of Research and Scientific Studies - Economic and Legal Sciences . The Readers have the right to send, print and subscribe to the initial version of the article, and the title of Tishreen University Journal of Research and Scientific Studies - Economic and Legal Sciences Publisher
-
journal uses a CC BY-NC-SA license which mean
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt — remix, transform, and build upon the material
- The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
-
Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
-
NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes.
-
ShareAlike — If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contributions under the same license as the original.
- No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.