معايير نجاح التدريس والتدريب في منهاج طب الفم في الجامعة السورية الخاصة. دراسة ميدانية
Abstract
مقدمة: تعتبر معرفة العوامل المختلفة المؤثرة على طرائق التدريس في الجامعة عاملاً أساسياً في تحسين وتطوير هذه الطرائق. من هنا هدفت هذه الدراسة إلى إجراء تقييم لعملية التدريس والتطبيق العملي لمادة طب الفم في كلية طب الأسنان، ودرجة فعالية استمارة طب الفم في ترجمة معرفة الطالب إلى تشخيص علمي صحيح للحالات المرضية التي تراجع عيادات الكلية. المواد والطرائق: اعتمدت هذه الدراسة على آراء أربعةٍ وخمسين من طلاب السنة الخامسة في كلية طب الأسنان في الجامعة السورية الخاصة. شمل الاستبيان المعتمد اثنا عشر سؤالاً تعكس العوامل المؤثرة في جودة استمارة طب الفم. تم دراسة وتحليل النتائج إحصائياً. النتائج: تُظهر نتائج الدراسة أن الاستمارة المستخدمة غير جيدة عموماً، وأن كيفية تقويم من يستخدمها يرتبط بشكل جوهري بمستوى النشاط الذي يقوم هو نفسه به. كما تبين النتائج أنه من أهم معايير جودة ونجاح الاستمارة المستخدمة في أخذ القصة السريرية للمريض هي درجة الصعوبة في ملء الاستمارة، ومدى قدرتها على مساعدة الطالب في الوصول إلى تشخيص جيد للحالة المرضية. Purpose: Knowing the different elements, which affect the teaching methods in the university, is considered as a basic element to improve these methods. Hence, this study aims to evaluate the teaching process and the clinical application of oral medicine material at dentistry faculty. In addition, this study examines the effectiveness of oral medicine sheet (patient file) in reflecting the student knowledge into correct scientific identification of the remedial cases at University. Materials and Methods: The study was conducted among 45 undergraduate students in the last year of the dental program at the dental faculty in The Syrian Private University. Results and Conclusion: The results show that the used oral medicine sheet is not good in general and that is evaluation by the person using it correlates significantly with his activity level. In addition, they show that what decides the sheet quality is the difficulty of filling in it and its ability to help student to reach the good diagnosis of remedial case.Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
The authors retain the copyright and grant the right to publish in the magazine for the first time with the transfer of the commercial right to Tishreen University Journal for Research and Scientific Studies - Health Sciences Series
Under a CC BY- NC-SA 04 license that allows others to share the work with of the work's authorship and initial publication in this journal. Authors can use a copy of their articles in their scientific activity, and on their scientific websites, provided that the place of publication is indicted in Tishreen University Journal for Research and Scientific Studies - Health Sciences Series . The Readers have the right to send, print and subscribe to the initial version of the article, and the title of Tishreen University Journal for Research and Scientific Studies - Health Sciences Series Publisher
journal uses a CC BY-NC-SA license which mean
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt — remix, transform, and build upon the material
- The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
- Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
- NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes.
- ShareAlike — If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contributions under the same license as the original.
- No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.