L'impact de l'image dans la publicité écrite
Abstract
La communication visuelle constitue un style d'expression très important en publicité en raison de ses caractéristiques: sa vitesse, sa séduction, sa mémorabilité. L'objectif de cette étude est de montrer l'impact de l'image dans la publicité écrite. Nous avons commencé par la présentation du rapport de la publicité avec la communication iconique et son rôle persuasif. Les composantes de l'annonce publicitaire sont décrites ainsi que les dépendances entre ces composantes afin de montrer le rapport entre le texte linguistique et le texte iconique. L'image est perçue dans son ensemble de manière synthétique: elle frappe par la présentation simultanée de tous ses éléments; elle permet donc de faire l'économie de lecture en raison de sa polysémie à la différence du texte appartenant au système verbal où les relations sont linéaires. L'image publicitaire entretient un rapport étroit avec le langage et utilise l'ensemble des formes rhétoriques de ce dernier. Le pouvoir persuasif d’une annonce repose sur l’action conjuguée du texte et de l’image.
يشكل التواصل البصري طريقة مهمة في التعبير وإيصال المعنى وذلك بفضل خصائصه المتعلقة بالسرعة والإغراء وسرعة الحفظ. يهدف هذا البحث إلى إظهار أثر الصورة في الإعلان المكتوب حيث بدأنا هذه الدراسة من خلال عرض مكونات الإعلان الأساسية والعلاقة بين هذه المكونات ثم تطرقنا إلى أهمية التواصل البصري في الخطاب الإعلاني ودوره في الإقناع. كما أكدنا على تعددية المعنى وغناه في الصورة التي ترتبط ارتباطا وثيقا بالنظام اللغوي وتستوحي منه أغلب الصيغ والصور البيانية. إذ تساهم الصورة في إيصال المعنى والفكرة بإيحاءاتها المختلفة دفعة واحدة وبسرعة فائقة خلافا لما يمكن أن يقدمه النص اللغوي الذي يرتبط بالكلمات وتتابعها الأفقي. إن الفعل المتبادل بين النص اللغوي والصورة يشكل حجر الأساس في القدرة على الإقناع لتحقيق الهدف المرجو من الإعلان.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
journal uses a CC BY-NC-SA license which mean
The authors retain the copyright and grant the right to publish in the magazine for the first time with the transfer of the commercial right to the Tishreen University Journal- Arts and Humanities Sciences Series
Under a CC BY- NC-SA 04 license that allows others to share the work with of the work's authorship and initial publication in this journal.Authors can use a copy of their articles in their scientific activity, and on their scientific websites, provided that the place of publication is indicted in Tishreen University Journal- Arts and Humanities Sciences Series. The Readers have the right to send, print and subscribe to the initial version of the article, and the title of Tishreen University Journal- Arts and Humanities Sciences Series Publisher
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt — remix, transform, and build upon the material
- The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
- Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
- NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes.
- ShareAlike — If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contributions under the same license as the original.
- No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.