دور إدارة روضة الأطفال في تطوير أداء معلمات الروضة في مجال تنمية مهارات الأطفال اللغوية
Abstract
هدف البحث إلى التعرف على دور مديرة الروضة في تطوير أداء معلمات رياض الأطفال في تنمية مهارات الأطفال اللغوية من وجهة نظر معلمات رياض الأطفال. والتعرف على الفروق بين متوسطات إجابات أفراد عينة البحث (معلمات رياض الأطفال) على استبانة البحث وفقاً لمتغيرات البحث: (الدورات التدريبية، المؤهل العلمي، سنوات الخبرة). واستخدم الباحث المنهج الوصفي التحليلي، وتكونت عينة البحث من (218) معلمة من معلمات رياض الأطفال في محافظة دمشق، واستخدم الباحث استبانة من إعداده وتكونت من (64) بنداً موزعة على أربعة أبعاد، وخلص الباحث إلى النتائج التالية:
- توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات درجات معلمات رياض الأطفال على استبانة البحث تبعاً لمتغير عدد الدورات التدريبية لصالح المعلمات اللواتي خضعن لـ (6) دورات تدريبية فأكثر.
- توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات درجات معلمات رياض الأطفال على استبانة البحث تبعاً لمتغير المؤهل العلمي لصالح المعلمات اللواتي يحملن مؤهل علمي: دبلوم تأهيل تربوي فأكثر.
- توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات درجات معلمات رياض الأطفال على استبانة البحث تبعاً لمتغير عدد سنوات الخبرة لصالح المعلمات اللواتي لديهن سنوات خبرة عدد (5) سنوات فأقل.
The goal of research is to identify the role of director of kindergarten in the development of the performance of kindergarten teachers in the development of children's language skills from the perspective of kindergarten teachers. and to identify the differences between the averages Answers members of the research sample (kindergarten teachers) to identify research and according to the research variables: (training, qualification, years of experience). The researcher used the descriptive analytical method, and the research sample consisted of (218) teacher of the kindergarten teachers in the province of Damascus, and the researcher used the questionnaire prepared and consisted of 64 items divided into four dimensions, the researcher concluded the following results:
- There are significant differences between the Scores mean of the kindergarten teachers to identify research variable depending on the number of training courses for teachers who have undergone (6) training courses and more.
- There are significant differences between the Scores mean of the kindergarten teachers to identify research variable depending on qualification for teachers who become pregnant qualification diploma or more.
- There are significant differences between the Scores mean of the kindergarten teachers to identify research variable depending on the number of years of experience for the benefit of teachers who have a number of years experience (5) years or less.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
journal uses a CC BY-NC-SA license which mean
The authors retain the copyright and grant the right to publish in the magazine for the first time with the transfer of the commercial right to the Tishreen University Journal- Arts and Humanities Sciences Series
Under a CC BY- NC-SA 04 license that allows others to share the work with of the work's authorship and initial publication in this journal.Authors can use a copy of their articles in their scientific activity, and on their scientific websites, provided that the place of publication is indicted in Tishreen University Journal- Arts and Humanities Sciences Series. The Readers have the right to send, print and subscribe to the initial version of the article, and the title of Tishreen University Journal- Arts and Humanities Sciences Series Publisher
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt — remix, transform, and build upon the material
- The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
- Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
- NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes.
- ShareAlike — If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contributions under the same license as the original.
- No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.