جيل دولوز قارئاً نيتشه وكيركيغارد
Abstract
نحاول في هذه الدراسة المختصرة أن نلامس بعضاً من تقنيات القراءة عند دولوز لفيلسوفين حديثين كبيرين هما نيتشه وكيركيغارد. وسنعمل على تبيّن مفاصل هذه القراءة وأغراضها وتوضّعها داخل المتن الفلسفي العام لجيل دولوز من خلال نصيّن هما "نيتشه والفلسفة[1] (1963)، و"الاختلاف والتكرار[2] (1968)، وذلك عبر تتبّعٍ لمستوى الاختلاف والتشابه بين مفاهيم العود الأبدي عند نيتشه والتكرار عند كيركيغارد، ومآل التوظيف المناسب لهما داخل فلسفة الاختلاف عند دولوز. وهذا التوظيف لن يكون بأيّة حال توظيفاً توفيقياً، يأخذ ما يلائم ويهمل الباقي، أو جدلياً ينفي ويدحض ويتجاوز، أو اشتراعياً، أي باحثاً عن مشروعية لمفاهيمه الخاصة في حقل التاريخ الفلسفي، بل هو استعادة خلاّقة لمفاهيم، قد تبدو هامشية أو ثانوية أو مهملة أو ابتلعها النسيان، وإزاحتها من مواقعها التقليدية لتدفع بها إلى رحاب جديدة لم تكن تعرفها من قبل وتوسّع من أفقها ودلالاتها. وهي استعادة أسميها استعادة تبيئية وتحيينية وتحديثية للمفاهيم الفلسفية وهو فعلٌ يشبه ما نقوم به في العالم الافتراضي، وهذه هي نسقية دولوز المنهجية بامتياز: الاستعادة والخلخلة والتكرار لمفاهيم متروكة ثم بعثها بها من جديد في نسق مغاير يضفي عليها الحياة والتجدّد.
We try in this study to approach some of Gilles Deleuze's technique of reading the history of philosophy, by following him in his creative recovery of two Modern great philosopher: Nietzsche and Kierkegaard. We will go through to make clear the articulation of this technique by reading in two major works of Deleuze " Nietzsche and Philosophy
( 1963)" , and" difference and repetition (1968)" , by tracking the level of differences and similarities between the concepts of the Eternal Recurrence in Nietzsche's and repetition in Kierkegaard's Philosophies, and the fact of the Employment appropriate for them within the philosophy of difference of Deleuze. And by this we will have a deep look to the global Philosophy of Gilles Deleuze and to examine his master concept which is the concept of Difference, and to see the way he manipulates and displace old and leftover concepts like repetition and eternal recurrence and regain them back in a new way and by giving them a new significance and how he reanimates them and make them pertinent and coherent with his proper Philosophy.
[1] جيل دولوز: نيتشه والفلسفة، ترجمة أسامة الحاج، المؤسسة الجامعية للدراسات والنشر والتوزيع، بيروت، 1993.
[2] جيل دولوز: الاختلاف والتكرار، ترجمة وفاء شعبان ومراجعة جورج زيناتي، المنظمة العربية للترجمة، بيروت، 2009.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
journal uses a CC BY-NC-SA license which mean
The authors retain the copyright and grant the right to publish in the magazine for the first time with the transfer of the commercial right to the Tishreen University Journal- Arts and Humanities Sciences Series
Under a CC BY- NC-SA 04 license that allows others to share the work with of the work's authorship and initial publication in this journal.Authors can use a copy of their articles in their scientific activity, and on their scientific websites, provided that the place of publication is indicted in Tishreen University Journal- Arts and Humanities Sciences Series. The Readers have the right to send, print and subscribe to the initial version of the article, and the title of Tishreen University Journal- Arts and Humanities Sciences Series Publisher
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt — remix, transform, and build upon the material
- The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
- Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
- NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes.
- ShareAlike — If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contributions under the same license as the original.
- No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.