الترتيب الولادي وأثره على التفاعل الاجتماعي لدى طفل الروضة دراسة ميدانية على عينة من أطفال الرياض الحكومية عمر (4-5) سنوات في مدينة دمشق
Abstract
The current research aims to identify the forms of aggressive behavior among kindergarteners and its relationship with some variables (the educationan level of the mother and the child's gender). A Random sample has been selected, which reached (100) boys and girls. The results were as follows: (1) the most prevalent forms of aggressive behavior of childrenwere; first, the verbal aggressive behavior; second, the physical aggressive behavior; then comes the symbolic. (2) The presence of statistical indicative differences between the two genders in the forms of aggressive behavior among kindergarteners aged (5-6 years). (3) The presence of statistical indicative differences in the forms of aggressive behavior depending on the educationlevel of the mother. هدف البحث الحالي للتعرف على طبيعة العلاقة بين الترتيب الولادي للطفل وتفاعله الاجتماعي داخل الروضة، والفروق بين الأطفال في التفاعل الاجتماعي تبعاً لبعض لمتغيرجنس الطفل، وقد تكون مجتمع البحث من رياض الأطفال الحكومية في مدينة دمشق، وهم أطفال الفئة الثانية (4-5) سنوات، وتم سحب العينة العمدية منهم والتي بلغت (30) طفل وطفلة، وقد استخدمت الباحثة قائمة رصد التفاعل الاجتماعي واستبيان التفاعل الاجتماعي للطفل موجه للأم من إعداد الباحثة، ثم اختبرت صدقها وثباتها للتطبيق، وقد اتبعت الباحثة المنهج الوصفيوذلك لمناسبته لطبيعة البحث، ووضعت مجموعة من الفروض اختبرت صدقها، وأتت النتائج كما يلي:(1)وجود علاقة دالة إحصائياً بين الترتيب الولادي والتفاعل الاجتماعي لدى طفل الروضة لصالح الأطفال من المراكز الولادية الأولى. (2)وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسط درجات الأطفال في التفاعل الاجتماعي تبعاً للترتيب الولاديوهي لصالح الطفل من الترتيب الثاني ثم الأول ثم الثالث فالرابع وصولاً للأخير(3) وجود علاقة دالة إحصائياً بين إجابات الأمهات على استبيان التفاعل الاجتماعي للطفل ودرجات الأطفال المسجلة على قائمة التفاعل الاجتماعيDownloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
journal uses a CC BY-NC-SA license which mean
The authors retain the copyright and grant the right to publish in the magazine for the first time with the transfer of the commercial right to the Tishreen University Journal- Arts and Humanities Sciences Series
Under a CC BY- NC-SA 04 license that allows others to share the work with of the work's authorship and initial publication in this journal.Authors can use a copy of their articles in their scientific activity, and on their scientific websites, provided that the place of publication is indicted in Tishreen University Journal- Arts and Humanities Sciences Series. The Readers have the right to send, print and subscribe to the initial version of the article, and the title of Tishreen University Journal- Arts and Humanities Sciences Series Publisher
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt — remix, transform, and build upon the material
- The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
- Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
- NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes.
- ShareAlike — If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contributions under the same license as the original.
- No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.