مستوى معرفة معلمي الحلقة الأولى من التعليم الأساسي في محافظة دمشق بصعوبات القراءة والكتابة لدى التلاميذ
Abstract
هدف البحث التعرف إلى مستوىً معرفة معلمي الحلقة الأولى من التعليم الأساسي بصعوبات القراءة والكتابة في محافظة دمشق, ومعرفة دلالة الفروق في مستوىً معرفة المعلمين, تبعاً لمتغير البحث (الدورات التدريبية), وتكونت عينة البحث من (152) معلماً ومعلمة, تم اختيارهم بالطريقة القصدية من مدارس محافظة دمشق الرسمية, حيث طُبق عليهم استبانتي المعرفة بصعوبات القراءة والكتابة, وهما من إعداد الباحث بعد التحقق من صدقهما وثباتهما.
وأشارت النتائج إلى ما يلي:
- وجود مستوىً منخفض من المعرفة لدى معلمي الحلقة الأولى من التعليم الأساسي بصعوبات القراءة حيث ظهرت نسبة المعرفة فيها (%37,91).
- وجود مستوىً منخفض من المعرفة لدى معلمي الحلقة الأولى من التعليم الأساسي بصعوبات الكتابة حيث ظهرت نسبة المعرفة فيها (%36,89).
- وجود فروق ذات دلالة إحصائية في مستوىً معرفة معلمي الحلقة الأولى من التعليم الأساسي بصعوبات القراءة, تبعاً لمتغير الدورات التدريبية, لصالح المعلمين الخاضعين لدورات تدريبية.
- وجود فروق ذات دلالة إحصائية في مستوىً معرفة معلمي الحلقة الأولى من التعليم الأساسي بصعوبات الكتابة, تبعاً لمتغير الدورات التدريبية, لصالح المعلمين الخاضعين لدورات تدريبية.
This research aims at acquainting with the level of teachers’ knowledge in thefirst stage in basic learning of reading and writing disabilitiesin Damascus Government and knowingthe significance of differences on the level of teachers`knowledge according to the variable of training Courses. The sample of the study consisted of (152) teachers who were selected purposelyfrom the official schools in Damascus governorate. Twoquestionnaires were applied on this sample, related to the knowledge reading and writing disabilities, and prepared by the researched after they were tested for theirvalidity and reliability.
This research comes up with the following results:
- There was a low level of knowledge at first stage teachers in basic learning of reading disabilitiesand the rate was (%37, 91).
- There was a low level of knowledge at first stage teachers in basic learning of writingdisabilitiesand the rate was (%36, 89).
- There were statistical significant differences at the knowledge level of first stage teachers in basic learning of reading disabilitiesaccording to the variable of training courses, on the side of teachers` who followed training courses.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
journal uses a CC BY-NC-SA license which mean
The authors retain the copyright and grant the right to publish in the magazine for the first time with the transfer of the commercial right to the Tishreen University Journal- Arts and Humanities Sciences Series
Under a CC BY- NC-SA 04 license that allows others to share the work with of the work's authorship and initial publication in this journal.Authors can use a copy of their articles in their scientific activity, and on their scientific websites, provided that the place of publication is indicted in Tishreen University Journal- Arts and Humanities Sciences Series. The Readers have the right to send, print and subscribe to the initial version of the article, and the title of Tishreen University Journal- Arts and Humanities Sciences Series Publisher
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt — remix, transform, and build upon the material
- The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
- Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
- NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes.
- ShareAlike — If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contributions under the same license as the original.
- No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.