التوافق الزواجي و علاقته ببعض المتغيرات لدى عينة من الأزواج في مدينة اللاذقية (المستوى التعليمي، طريقة الاختيار الزواجي، فارق السن بين الزوجين)
Abstract
إن هذا البحث يسلط الضوء على بعض المتغيرات التي تلعب دوراً كبيراً في تحقيق التوافق الزواجي بين الزوجين. ويتناول البحث ثلاثة متغيرات مستقلة هي: المستوى التعليمي للزوجين، طريقة الاختيار الزواجي سواء كانت بطريقة تقليدية أو قصة حب، و المتغير الثالث فارق السن بين الزوجين. و متغير تابع واحد وهو التوافق الزواجي بين الزوجين.
الغرض من هذه الدراسة هو الكشف عن العلاقة بين التوافق الزواجي و كل من (المستوى التعليمي للزوجين، طريقة الاختيار الزواجي، فارق السن بين الزوجين).
اشتملت العينة على 270 معلمة و أزواجهن، في مدينة اللاذقية. تمت دراسة المعطيات بواسطة مقياس التوافق الزواجي لمحمود فلاته و الذي وضعه للبيئة السعودية عام 2008. وقد قامت الباحثة بتحكيم المقياس ليصبح ملائماً للبيئة السورية. أخضعت المعطيات المستخلصة للتحليل العاملي و اختبار ستيودنت (ت)، وتحليل التباين و التحليل التميزي.
وجد نتيجة لذلك أنه هناك علاقة ذات دلالة إحصائية بين التوافق الزواجي و المستوى التعليمي للزوجين، حيث يزيد التوافق بتقارب المستوى التعليمي بين الزوجين، و كذلك بارتفاع المستوى التعليمي. بالإضافة إلى وجود علاقة ذات دلالة إحصائية بين التوافق الزواجي و طريقة الاختيار الزواجي و كانت لصالح طريقة الزواج التقليدي. أما بالنسبة للمتغير الثالث وهو فارق السن بين الزوجين، فإن العلاقة بينهما دالة إحصائياً لصالح الأزواج الذين لا يزيد فارق السن بينهم عن 4 سنوات. و يقل التوافق الزواجي كلما زاد عن تسع سنوات و ما فوق.
The aim of this study is to find out the relationship between marriage adjustments with regard to each of the following independent variables: the couple's educational level, the method of choosing a spouse, and the age difference between the couple. As a result, there has been a statistical indication between marital adjustment and the educational level of the couple where both the convergence of couple's educational level and having high-level education increase their adjustment. On the other hand, there is another statistical indication between marital adjustment and the method of choosing a spouse in which the result was in favor of the traditional one. As for the third variable (age difference), the relationship is also a statistical one in favor of couples whose age difference does not exceed 4 years. But, the adjustment decreases if that difference was more than 9 years.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
journal uses a CC BY-NC-SA license which mean
The authors retain the copyright and grant the right to publish in the magazine for the first time with the transfer of the commercial right to the Tishreen University Journal- Arts and Humanities Sciences Series
Under a CC BY- NC-SA 04 license that allows others to share the work with of the work's authorship and initial publication in this journal.Authors can use a copy of their articles in their scientific activity, and on their scientific websites, provided that the place of publication is indicted in Tishreen University Journal- Arts and Humanities Sciences Series. The Readers have the right to send, print and subscribe to the initial version of the article, and the title of Tishreen University Journal- Arts and Humanities Sciences Series Publisher
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt — remix, transform, and build upon the material
- The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
- Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
- NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes.
- ShareAlike — If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contributions under the same license as the original.
- No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.