في تداخل الأجناس الأدبيَّة
Abstract
يُلقي هذا البحثُ الضَّوءَ على نظريَّة (الأجناس الأدبيّة)، التي تنوّع الاهتمام بها عبر العصور، وتعدّدت فيها المقاربات، والتصنيفات، إلى حدّ التضارب، بدءاً من (أرسطو) حتَّى الوقت الراهن، من دون أنْ تستطيع الخروج على التقسيم الثلاثيّ: (الملحميّ، والدّراميّ، والغنائيّ)، الذي اقترحه (أرسطو)، داعياً إلى ضرورة الفصل بين (الأجناس الأدبيّة)، ممّا أدّى إلى ظهور مبدأ (نقاء الأجناس)، الذي ساد طويلاً، ثمّ عاد الاهتمام بها مع النصف الأوّل من القرن العشرين مع ظهور الرومانسيّة، التي ولّدت اتجاهاً ثار على الأجناس، ورفض التقسيمات المُقترَحة، وقد مثَّله الناقد (موريس بلانشو) الذي نفى الأجناس، وبلغ ذروته مع (بنديتو كروتشه) الذي أعلن موت الأجناس، وبشّر بعصرٍ جديدٍ لأثر أدبيّ متحرِّر من كلِّ قيدٍ أجناسيّ.
أمّا النقد العربيّ فلم يعرفِ التصنيفَ اليونانيّ القديم للأجناس الأدبيَّة، ويُعدّ التصنيف (الشّعر/ النّثر) من أكثر التصنيفات انتشاراً في النقد العربيّ، لكنّ الموضوع اتّخذ أهميّة خاصّة في الثقافة العربيّة الحديثة، قبيل تصرّم النصف الثاني من القرن العشرين، فصار مجالاً للسجال في ميادين النقد والتنظير، وما يزال قيد المراهنة بفعل الإنتاج الأدبيّ الحديث المتفاعل مع محيطه العالميّ.
This research throws light on the (Literary genres) which were considered important down ages. There were various opinions about them to the extent of contrition, starting from (Aristotle) till today without going out on the three divisions: (epical, dramatic, and singing), which Aristotle suggested, inviting to the importance of separation between them. This led to the appearance of the principle which lasted long; then the interest in them returned again in the first half of the twentieth century with the appearance of Romanticism, which created a new form that revolved on these genres, and refused these proposed divisions, represented by (Morice Blancho), who abolished the genres to create a new age liberated from genres.
As for Arabic criticism, it didn't know the classification of the Greeks for literary genres, as the classification of (Poetry, Prose) is considered the most popular in Arabic criticism.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
journal uses a CC BY-NC-SA license which mean
The authors retain the copyright and grant the right to publish in the magazine for the first time with the transfer of the commercial right to the Tishreen University Journal- Arts and Humanities Sciences Series
Under a CC BY- NC-SA 04 license that allows others to share the work with of the work's authorship and initial publication in this journal.Authors can use a copy of their articles in their scientific activity, and on their scientific websites, provided that the place of publication is indicted in Tishreen University Journal- Arts and Humanities Sciences Series. The Readers have the right to send, print and subscribe to the initial version of the article, and the title of Tishreen University Journal- Arts and Humanities Sciences Series Publisher
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt — remix, transform, and build upon the material
- The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
- Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
- NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes.
- ShareAlike — If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contributions under the same license as the original.
- No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.