دور مشاهدة بعض البرامج التلفزيونية في تفشي ظاهرة العنف المدرسي لدى طلبة المرحلة الثانوية في محافظة اللاذقية
Abstract
هدف البحث إلى التعرف إلى العلاقة بين مشاهدة بعض البرامج التلفزيونية (نسبة شيوعها، ومتوسط عدد ساعات المشاهدة، أنواع البرامج المشاهدة) من جهة والعنف المدرسي لدى طلبة المرحلة الثانوية في محافظة اللاذقية من جهة أخرى، كما هدف البحث إلى التعرف إلى الفروق تبعاً لمتغيري (الجنس، ومكان الإقامة). واستخدم البحث المنهج الوصفي التحليلي، في دراسة العينة التي اشتملت على (196) طالباً وطالبة من طلبة المرحلة الثانوية في محافظة اللاذقية للعام الدراسي 2010/2011. ولتحقيق هدف البحث صممت استبانة احتوت (31) فقرة، لدراسة العلاقة بين مشاهدة البرامج التلفزيونية والعنف المدرسي.
أظهرت النتائج وجود علاقة ارتباطية بين مشاهدة بعض البرامج التلفزيونية والعنف المدرسي لدى طلبة المرحلة الثانوية, وتبين أن العنف اللفظي أكثر أنواع العنف شيوعاً بين الطلبة بنسبة (73%)، وأن نسبة (26.5%) من أفراد العينة يشاهدون التلفاز خمس ساعات فأكثر، وأظهرت النتائج أيضاً وجود فروق دالة بين الطلبة تبعاً لمتغير الجنس عند مجال العنف ضد الممتلكات لصالح عينة الإناث، ووجود فروق دالة بين الطلبة تبعاً لمغير مكان الإقامة عند مجال العنف النفسي لصالح طلبة المدينة. كما قدم البحث مقترحات منها تثقيف المجتمع المحلي وتوعيته بمخاطر العدوان والعنف التلفزيوني.
The purpose of the research was to study the relationship between watching violence Programs (taking, the number of watching hours and the kinds of program, into consideration). And the violence by students, on school violence of secondary schools. The researcher studied also the difference of students accordance to with (the sex and domicile). The researcher used Descriptive Analytical method to study a sample included (196) secondary school students for 2010/2011.
To achieve the objective of the research, a questionnaire of (31) items has been done to study that relationship. The result showed that correlative relationship found that the verbal violence was the most common between students in about (73%) and (26.5%) of them watch TV five hours or more. The results also showed differences of students due to their sex in the violence against the possessions for female sample, and there was a S.S. difference due to domicile in the psychological violence. The research introduced some suggestions like the enlightenment of local society about the dangers of television violence.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
journal uses a CC BY-NC-SA license which mean
The authors retain the copyright and grant the right to publish in the magazine for the first time with the transfer of the commercial right to the Tishreen University Journal- Arts and Humanities Sciences Series
Under a CC BY- NC-SA 04 license that allows others to share the work with of the work's authorship and initial publication in this journal.Authors can use a copy of their articles in their scientific activity, and on their scientific websites, provided that the place of publication is indicted in Tishreen University Journal- Arts and Humanities Sciences Series. The Readers have the right to send, print and subscribe to the initial version of the article, and the title of Tishreen University Journal- Arts and Humanities Sciences Series Publisher
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt — remix, transform, and build upon the material
- The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
- Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
- NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes.
- ShareAlike — If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contributions under the same license as the original.
- No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.