اتجاهات الطلبة في المرحلة الثانوية نحو بعض جوانب منهاج التربية الإسلامية دراسة ميدانية في محافظة ريف دمشق
Abstract
تهدف الدراسة إلى معرفة اتجاهات الطلبة في المرحلة الثانوية نحو بعض جوانب منهاج التربية الإسلامية في محافظة ريف دمشق, وتم اختيار ثلاث ثانويات لتطبيق هذه الدراسة وهى الهامة , وجديدة عرطوز, وضاحية الأسد.
وشملت العينة 260 طالباً اختيروا بالطريقة العشوائية , وقد استخدم الباحث أداة (استبانة ) تكونت من ثلاثة محاور أساسية هي المحتوى, والتقويم, وشكل الكتاب وإخراجه . وتوصل البحث إلى جملة من النتائج أهمها اقتصار تدريس مادة التربية الإسلامية على المتخصصين بالشريعة الإسلامية, والنظر في تعديل منهاج التربية الإسلامية ليواكب التطور الحضاري, وتوثيق معلومات الكتاب, والاهتمام بطباعة الكتب دون أخطاء مطبعية, واعتماد الوحدات المتكاملة بدل الوحدات المنفصلة في موضوعات التربية الإسلامية. واعتمد البحث المنهج الوصفي التحليلي.
وتحقق الباحث من الفرضيات وتوصل البحث إلى جملة من التوصيات, منها اقتصار التدريس لمادة التربية الإسلامية على المتخصصين بالشريعة، والإفادة من وسائل التعليم الحديثة، وطباعة الكتب دون أخطاء مطبعية.
The study aims to explore student's attitudes, at the secondary stage, towards some sides of curriculum Islamic education in Damascus countryside Governorate.
Three secondary schools were selected to conduct this study. They are : Al-Hama , Artois Judaea, and Al-Assad suburb. The sample , selected randomly, contain (260) students , the researcher used a questionaire that consists of three basic areas: the content, the evaluation , and the shape of the booth and its design. The research includes the introduction, the problem, the significance, the hypotheses, the limitations of the research and its tools, its variables, its sample, its operational definitions, and literature review. Then, checking the hypotheses .
The research suggests the following
a) Religious education: The subject should be taught only by specialized teachers in religious education.
b) Modifying religious education textbooks ;
c) Utilizing up-to-date teaching aids;
d) Printing the textbooks without mistakes.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
journal uses a CC BY-NC-SA license which mean
The authors retain the copyright and grant the right to publish in the magazine for the first time with the transfer of the commercial right to the Tishreen University Journal- Arts and Humanities Sciences Series
Under a CC BY- NC-SA 04 license that allows others to share the work with of the work's authorship and initial publication in this journal.Authors can use a copy of their articles in their scientific activity, and on their scientific websites, provided that the place of publication is indicted in Tishreen University Journal- Arts and Humanities Sciences Series. The Readers have the right to send, print and subscribe to the initial version of the article, and the title of Tishreen University Journal- Arts and Humanities Sciences Series Publisher
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt — remix, transform, and build upon the material
- The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
- Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
- NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes.
- ShareAlike — If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contributions under the same license as the original.
- No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.