مدى فعالية التدريب الميداني في إكساب طلبة معلم الصف وتربية الطفل مهارات التغذية الراجعة في جامعة اليرموك
Abstract
هدفت هذه الدراسة إلى الكشف عن فعالية التدريب الميداني في إكساب الطلبة المعلمين مهارات التغذية الراجعة، وكذلك تعرّف أشكال التغذية الراجعة التي يستخدمها طلبة التربية العملية وعلاقتها في التخصص والمستوى الأكاديمي. تكونت عينة الدراسة من (177) طالباً وطالبةً من طلبة التربية العملية تخصص معلم صف وتربية طفل في جامعة اليرموك. وقد تم بناء مقياس خاص في هذه الدر اسة لقياس أشكال التغذية الراجعة المستخدمة في هذه الدراسة. وأشارت نتائج الدراسة إلى أن مستوى الطلبة في مهارة استخدام التغذية الراجعة بعد التدريب أعلى منه قبل التدريب، كما بينت النتائج أن المستوى العام لأداء الطلبة كان متوسطاً. وأشارت النتائج إلى أن التغذية الراجعة التعزيزية هي الأكثر استخداماً فيما كانت التغذية الراجعة الإعلامية هي الأقل استخداماً لدى أفراد عينة الدراسة من طلبة التربية العملية. وأظهرت النتائج وجود فروق دالة إحصائيا عند مستوى الدلالة((0.05=α في مستوى أداء الطلبة على المقياس تعزى للمستوى الأكاديمي ولصالح ذوي المستوى الأكاديمي المرتفع, ولم تظهر نتائج الدراسة وجود فروق دالة إحصائيا في مستوى أداء الطلبة تعزى للتخصص أو للتفاعل بين التخصص والمستوى الأكاديمي.
This study aims at investigating the effectiveness of practice in making students majoring in Class teaching acquire the skills of feedback, and its relation to their level of achievement and area of specialization. The sample of this study consists of (177) subjects. The results show that there are significant differences at (α= .05) in students teachers skills of feedback due to their training program. On the other hand, the findings reveals that the general level of the skills of using feedback on the part of the students majoring in Class teaching was moderate, although the findings indicated that there were no significant differences at (α= .05) in students teachers skills of feedback due to their specialization.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
journal uses a CC BY-NC-SA license which mean
The authors retain the copyright and grant the right to publish in the magazine for the first time with the transfer of the commercial right to the Tishreen University Journal- Arts and Humanities Sciences Series
Under a CC BY- NC-SA 04 license that allows others to share the work with of the work's authorship and initial publication in this journal.Authors can use a copy of their articles in their scientific activity, and on their scientific websites, provided that the place of publication is indicted in Tishreen University Journal- Arts and Humanities Sciences Series. The Readers have the right to send, print and subscribe to the initial version of the article, and the title of Tishreen University Journal- Arts and Humanities Sciences Series Publisher
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt — remix, transform, and build upon the material
- The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
- Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
- NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes.
- ShareAlike — If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contributions under the same license as the original.
- No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.