واقع توظيف تكنولوجيا المعلومات والاتصالات في مهارات الموقف التعليمي الصفي في مدارس الصفوف الثلاثة الأولى في محافظة اربد من وجهة نظر المعلمين
Abstract
هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على واقع توظيف تكنولوجيا المعلومات والاتصالات في مهارات الموقف التعليمي الصفي في مدارس الصفوف الثلاثة الأولى من وجهة نظر المعلمين. والعوائق التي تحد من استخدامها، وقد تكونت عينة الدراسة من (310) من معلمي ومعلمات الصفوف الثلاثة الأولى في مدارس محافظة اربد. وقد أظهرت النتائج أن (31) مدرسة من أصل (55) مدرسة شملتها الدراسة، تستخدم تكنولوجيا المعلومات والاتصالات، و(26 %) من المعلمين يستخدمون الحاسوب والانترنت في التخطيط للتدريس، و (21%) في التقويم، و (15% ) في تنفيذ التدريس. أما الاختبارات وإدارة الصف فقد حصلتا على نسب استخدام متدنية وعلى التوالي (5 %، 2%)، في حين كانت نسبة الاستخدامات الشخصية (21 %). كما أظهرت النتائج أن أكثر معيقات الاستخدام التي تواجه المعلمين هي عدم قناعة مدراء المدارس بالتغيير، وعدم ملائمة البيئة الصفية لتطبيق تكنولوجيا المعلومات والاتصالات، وفي ضوء النتائج أوصت الدراسة بضرورة إيجاد بنية تحتية تكنولوجية في المدارس تساعد المعلمين على دمج التكنولوجيا في مهارات الموقف التعليمي الصفي، لان ذلك يسهم في زيادة استخدامات الحاسوب في التدريس.
The aim of this study is to investigate the status of integrating information communication technology (ICT) into Jordanian schools. The sample of the study consists of 310 teachers. The results reveal that 31 out of 55 schools use technology in class; 26% of teachers use computers and Internet in planning class sessions, 15% in class activities, 21% in class evaluation, 2% in homework and feedback, 5% in class running, and 21% for personal use. Also, the results reveal that teachers are aware of the benefits of technology integration and its potential in learning, while headmasters resist change. Unsuitable classroom environment and teachers lacking time are obstacles that prevent ICT integration into classrooms. Based on the findings, the study recommends implementing technology integration environment workshops at schools.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
journal uses a CC BY-NC-SA license which mean
The authors retain the copyright and grant the right to publish in the magazine for the first time with the transfer of the commercial right to the Tishreen University Journal- Arts and Humanities Sciences Series
Under a CC BY- NC-SA 04 license that allows others to share the work with of the work's authorship and initial publication in this journal.Authors can use a copy of their articles in their scientific activity, and on their scientific websites, provided that the place of publication is indicted in Tishreen University Journal- Arts and Humanities Sciences Series. The Readers have the right to send, print and subscribe to the initial version of the article, and the title of Tishreen University Journal- Arts and Humanities Sciences Series Publisher
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt — remix, transform, and build upon the material
- The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
- Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
- NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes.
- ShareAlike — If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contributions under the same license as the original.
- No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.