Shyness and its relationship to the five major personality factors (A field study on a sample of students from the University of Al-Furat)
Abstract
this research aims to detect the correlation between shyness ,and the five major personality factors among a sample of fourth –year students from the University of Al Furat where the number of members of the research sample were (150) students from the colleges of education in Al Hassakah, Der Eizor and ALRaqa , and tries identify the degree of shyness and identify the differences due to sex in all of shyness and the five major personality factors. The researcher used in his research two scales: the first is shyness scale by Hussein Dorrainy B.T(1999). The second is the five major personality factors by costa and Mc Crae(1992) ,and after testing the hypotheses was reached following results:
1- Students of the college of education have high shyness.
2- There is a positive correlation statistically significant at the 0.05 level between shyness and Neuroticism.
3- There is a negative correlation statistically significant at the 0.05 level between shyness and(Extraversion, Openness, Agreeableness, and Conscientiousness).
4- There are no differences due to sex in all of shyness and the five major personality factors(Neuroticism, Extraversion, Openness, Agreeableness, and Conscientiousness).
References
- أبوعلام، رجاء محمود (2004): مناهج البحث في العلوم النفسيّة والتربوية، القاهرة، دار الكتاب الحديث.
- جبر،أحمد محمود(2012): العوامل الخمسة الكبرى للشخصيّة وعلاقتها بقلق المستقبل لدى طلبة الجامعات الفلسطينية بمحافظات غزة، رسالة ماجستير غير منشورة، جامعة الأزهر، غزة.
- جعفر، فاكهة (2007):الخجل وعلاقته بتقدير الذات والوحدة النفسيّة، رسالة دكتوراه غير منشورة، كلية التربية، جامعة دمشق.
- حداد،شعبان كمال(2011): المشاركة السياسيّة وعلاقتها بعوامل الشخصيّة الخمسة الكبرى لدى عينة من المعلمين الفلسطينيين.مجلة الزيتونة،العدد(2).
- خوج، حنان بنت أسعد محمد (2002): الخجل وعلاقته بكل من الشعور بالوحدة النفسيّة وأساليب المعاملة الو الدية لدى عينة من طالبات المرحلة المتوسطة بمدينة مكة المكرمة، رسالة ماجستير، كلية التربية، جامعة أم القرى.
- الددا، مروان سليمان سالم (2008): فعالية برنامج مقترح لزيادة الكفاءة الاجتماعيّة للطلاب الخجولين في مرحلة التعليم الأساسيّ، رسالة ماجستير غير منشورة، كلية التربية، جامعة النجاح الوطنية بغزة.
- الدريني، حسين عبد العزيز(1981): مقياس الخجل، دار الفكر العربي، القاهرة.
- السبعاوي، فضيلة عرفات (2010): الخجل وعلاقته بأساليب المعاملة الوالدية، عمان، دار صفاء، الطبعة الأولى.
- شيفر، شارلز وميلمان، هوارد (2006): مشكلات الأطفال والمراهقين وأساليب المساعدة فيها. ترجمة: نسيمة داوود ونزيه حمدي، عمان، ط2.
- العبيدي، هيثم ضياء (1999): الخجل وعلاقته بتقدير الذات، رسالة ماجستير غير منشورة، كلية الآداب، جامعة بغداد.
- العفاري، ابتسام بنت هادي بن أحمد (2011): العلاقة بين وجهة الضبط والعوامل الخمسة الكبرى في الشخصيّة لدى عينة من طالبات جامعة أم القرى بمكة المكرمة، رسالة ماجستير غير منشورة، جامعة أم القرى.
- كاظم، علي مهدي(2001):أنموذج العوامل الخمسة الكبرى في الشخصيّة، مؤشرات سايكومترية في البيئة العربية،المجلة المصرية للدراسات النفسيّة، المجلد الحادي عشر،العدد(30)، نيسان.
- كاظم، علي مهدي(2002):القيم النفسيّة والعوامل الخمسة الكبرى في الشخصيّة،مجلة العلوم التربوية والنفسيّة، المجلد الثالث، العدد الثامن، ليبيا.
- المخزومي، أمل ورضا، أنور ظاهر(2004): دليل العائلة النفسيّ، الطبعة الأولى، دار العلم للملايين، بيروت.
- ملحم، مازن (2010): الشعور بالوحدة النفسيّة وعلاقتها بالعوامل الخمسة للشخصيّة دراسة ميدانية على عينة من طلبة جامعة دمشق، مجلة جامعة دمشق، المجلد 26، العدد الرابع.
- النملة، عبد الرحمن بن سليمان(1995): برنامج للعلاج النفسيّ الإسلامي لحالات الخجل (دراسة تجريبية لمجموعة من طلاب المرحلة الثانوية بالرياض)، رسالة ماجستير غير منشورة، كلية العلوم الاجتماعيّة، جامعة الإمام محمد بن سعود الإسلامية.
- النيال، مايسة أحمد وأبو زيد، مدحت عبد الحميد (1999): الخجل وبعض أبعاد الشخصيّة دراسة مقارنة في ضوء عوامل الجنس، العمر، الثقافة، الإسكندرية، دار المعرفة الجامعية، الطبعة الأولى.
المراجع الاجنبية:
- Cheek , j. & Buss , A. (1981 ): Shyness and sociability. journal of personality and social psychology, 41,330-339
Cameron, C. (2009). Associations between Shyness, Reluctance to Engage, and Academic Performance. Journal Infant and Child Development, 18, 299–305
- Cloninger, C, Susan (2000): Theories of personality: understanding
person, 3rd-ed, prentice-Hall, Inc, New Jersey. USA.
Digman, J.M (1997): Five factors model. Http: www.great ideas in
Personality
-Popkins, Nathon (2001): The five factors model, emergence of taxonomic
model for personality psychology. Http: www.great ideas in personality.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
journal uses a CC BY-NC-SA license which mean
The authors retain the copyright and grant the right to publish in the magazine for the first time with the transfer of the commercial right to the Tishreen University Journal- Arts and Humanities Sciences Series
Under a CC BY- NC-SA 04 license that allows others to share the work with of the work's authorship and initial publication in this journal.Authors can use a copy of their articles in their scientific activity, and on their scientific websites, provided that the place of publication is indicted in Tishreen University Journal- Arts and Humanities Sciences Series. The Readers have the right to send, print and subscribe to the initial version of the article, and the title of Tishreen University Journal- Arts and Humanities Sciences Series Publisher
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt — remix, transform, and build upon the material
- The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
- Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
- NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes.
- ShareAlike — If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contributions under the same license as the original.
- No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.