معوقات العمل التطوعي لدى عينة من طلبة الصف الأول الثانوي العام بمدارس محافظة دمشق الرسمية
Abstract
هدف البحث إلى معرفة أكثر معوقات العمل التطوعي لدى عينة من طلبة الصف الأول الثانوي العام بمدارس محافظة دمشق الرسمية، ذلك من خلال الإجابة عن السؤال التالي :
1- ما أكثر معوقات العمل التطوعي لدى عينة من طلبة الصف الأول الثانوي العام بمدارس محافظة دمشق الرسمية؟
كما هدف البحث أيضاً إلى معرفة الفروق بين تقديرات الطلبة حول معوقات انخراطهم في العمل التطوعي تبعاً لمتغيرات (الجنس، والمستوى التعليمي للأب، والمستوى التعلمي للأم)
اعتمد البحث المنهج الوصفي التحليلي باستخدام استبانة مكونة من ( 39) عبارة موزعة على ثلاثة مجالات، ووزعت على عينة من طلبة الصف الأول الثانوي العام قوامها (356) طالباً وطالبةً بلغ عدد الذكور(160)، وعدد الإناث (196).وتوصل البحث إلى النتائج التالية:
1- إن أكثر المعوقات التي تمنع طلبة الصف الأول الثانوي العام من الانخراط في العمل التطوعي هي المعوقات الشخصية، ثم المدرسية، وأخيراً المعوقات التنظيمية.
2- وجود فروق بين الذكور والإناث في المعوقات التي تواجه انخراطهم في العمل التطوعي وفقاً لمتغير الجنس وكانت الفروق لصالح الذكور، وبينت النتائج وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات درجات إجابات طلبة الصف الأول الثانوي العام عن معوقات العمل التطوعي تعزى لمتغيري المستوى التعليمي للأب والمستوى التعليمي للأم حيث أظهرت النتائج أن الطلبة الذين آباؤهم من ذوي التعليم (إعدادي فما دون) يواجهون معوقات في انخراطهم في العمل التطوعي بشكل أكبر من باقي مستويات التعليم الأخرى.
This study tried to find out most impediments to voluntary work among a sample of first grade students at general secondary schools in Damascus Province by answering the following question. What obstacles that most hinder voluntary work among a sample of first grade students at general secondary schools in the province of Damascus?
The objective of this research is also to know the differences among students' estimates of the obstacles hindering their engagement in volunteer based on the variables of (sex, educational level of the father, the learning level of the mother).
The research used the descriptive analytical method employing a questionnaire consisting of (39) items divided into three areas and circulated to a sample of (356) first grade students at general secondary schools: (160) male and (196) students. Results were as follows:
- Most obstacles preventing first grade students of secondary schools from engaging in voluntary work are personal, related to school, and organizational ones.
- There were differences between males and females regarding obstacles to engaging in voluntary work in favor of males. Results also showed statistically significant differences among answers of first grade students at general secondary schools attributed to variables related to the educational level of parents. Students whose parents' education (preparatory or less) faced obstacles to their involvement in voluntary work more than the rest of students whose parents' levels of education are higher.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
journal uses a CC BY-NC-SA license which mean
The authors retain the copyright and grant the right to publish in the magazine for the first time with the transfer of the commercial right to the Tishreen University Journal- Arts and Humanities Sciences Series
Under a CC BY- NC-SA 04 license that allows others to share the work with of the work's authorship and initial publication in this journal.Authors can use a copy of their articles in their scientific activity, and on their scientific websites, provided that the place of publication is indicted in Tishreen University Journal- Arts and Humanities Sciences Series. The Readers have the right to send, print and subscribe to the initial version of the article, and the title of Tishreen University Journal- Arts and Humanities Sciences Series Publisher
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt — remix, transform, and build upon the material
- The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
- Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
- NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes.
- ShareAlike — If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contributions under the same license as the original.
- No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.