The level of environmental awareness among the kindergarten children according to some variables (A field study in Lattakia city)
Abstract
The study aimed to identify the environmental awareness among the kindergarten children (high, middle, low) in Lattakia city. In order to achieve this objective, the sample of the research of kindergarten children was selected from public and private kindergartens. The number of the sample reached (180) children of the age (5-6) years. This sample was chosen stratified randomly. The researcher used the descriptive method to achieve the objectives of the study.
The research tool consisted of a non-verbal environmental awareness scale, which was developed by the researcher to suit the developmental characteristics of the kindergarten child in The Syrian Environment. The study found that the level of the environmental awareness of kindergarten children in Lattakia was high. The results also showed that there were no differences between kindergarten children in their environmental awareness according to gender and kindergarten's own.
References
الأمانة العامة لرياض الأطفال. رياض الأطفال لمستقبل مضيء للأمة. ورقة عمل مقدمة إلى الندوة العلمية للطفولة المبكرة "خصائصها و احتياجاتها"، السعودية، 2004.
البكاتوشي، جنات عبد الغني إبراهيم. دور القصص في إكساب طفل ما قبل المدرسة الوعي البيئي، رسالة ماجستير قدمت لمعهد الدراسات العليا للطفولة، جامعة عين شمس، القاهرة، 1999، 523.
جاد، منى محمد علي. التربية البيئية في الطفولة المبكرة وتطبيقاتها. الطبعة الثانية، دار المسيرة، عمان، الأردن، 2007، 377.
الجندي، إكرام حمودة أحمد. تنمية الوعي الصحي لأطفال ما قبل المدرسة في ضوء معايير التربية البيئية. رسالة دكتوراه، كلية التربية، جامعة طنطا، 2008، 340.
حداد، سماح محمد عبد الله. برنامج لتنمية بعض المفاهيم البيئية والسلوكيات الإيجابية المرتبطة بها لدى أطفال الروضة بالجمهورية اليمنية. رسالة ماجستير قدمت لمعهد الدراسات العليا للطفولة، جامعة عين شمس، القاهرة،2010، 309.
حيدر، نصر حسن. قضايا البيئة المعاصرة. الطبعة الأولى، مطبعة العلاء، سورية،1998 .
الخفاف, إيمان. أثر أسلوبي المحاكاة والرسوم التوضيحية في تنمية الوعي البيئي لدى طفل الروضة. مجلة العلوم النفسية، العدد 15، 2009، 11.
خنفر، عايد. التربية البيئية. السعودية، منشورات جامعة الملك خالد، 2005، 1.
رمضان، محمد جابر. مجالات تربية الطفل في الأسرة والمدرسة من منظور تكاملي. عالم الكتب، القاهرة، 2005.
سلامة، وفاء. التربية البيئية لطفل الروضة. الكتاب الخامس، دار الفكر العربي، القاهرة، 2002.
الشوارب وغيث، أسيل أكرم، إيمان محمد. أثر برنامج أنشطة بيئية مقترح في تنمية مفاهيم أطفال الروضة وتفسيراتهم البيئية، جامعة البترا الخاصة، عمان، الأردن، 2008، 37.
ظفر، سمية عبد الرزاق أحمد. أثر الالتحاق برياض الأطفال في تنمية الوعي البيئي لدى عينة من الأطفال (5-6سنوات) بمدينة مكة المكرمة. رسالة ماجستير غير منشورة، جامعة أم القرى، المملكة العربية السعودية، 2010، 220.
عبد المسيح، سمعان عبد المسيح. تنمية الوعي البيئي لدى الأطفال. مجلة خطوة، العدد السابع عشر، 2002، 27-25.
علي، هبة. أثر التربية المتحفية في تنمية الوعي البيئي لأطفال الروضة. رسالة دكتوراه غير منشورة. معهد الدراسات والبحوث التربوية، جامعة القاهرة، 2004.
عليان، ربحي مصطفى؛ غنيم، عثمان. مناهج وأساليب البحث العلمي: النَّظرية والتَّطبيق. الطَّبعة الأولى، دار صفاء، عمان، 2000.
قناوي، هدى محمد. الطفل ورياض الأطفال. الطبعة الأولى، مكتبة الأنجلو المصرية، 1993.
محمد، ماهر اسماعيل والرافعي، محمد محمود وجيهان كمال السيد. التربية البيئية (من أجل بيئة أفضل). مكتبة الرشد، الرياض، المملكة العربية السعودية، 2006، 230.
مهدي، انتصار هاشم. تطور الوعي البيئي لدى الأطفال. مجلة كلية التربية الأساسية. جامعة بغداد، العدد الرابع والسبعون، 2012، 281-314 .
المولى، مآرب محمد أحمد. مستوى الوعي البيئي لدى طلبة كليَّة التَّربية في ضوء بعض المتغيِّرات. مجلة التربية والعلم، جامعة الموصل، المجلد السادس عشر، العدد 3، 2009، 309-282.
نخلة، ناجي شنودة. التَّربية البيئيَّة لطفل ما قبل المدرسة الابتدائيَّة، مجلة خطوة، العدد الثامن عشر، 2002، 23-21.
الهولي، عبير عبد الله . الوعي البيئي والاتِّجاه نحو البيئة في مرحلة رياض الأطفال بدولة الكويت, الكويت، 2008، 53.
المراجع الأجنبية
Astalin, P. A Study on environmental Awareness among higher Secondary Students and Some educational factors affecting it. Zeneth. International Journal of Multidiscplinary Research. 2011.
MEIBOUDI, H; KARIMAZADEGAN, H; MOHAMMAD, S; KHALILNEGAD, R.: Enhancing children's environmental awareness in Kindregarten of Mashhad city using mural painting. Iran. 2010.
OZTURK,D, K. Preschool Children's Attitudes Towards Selected Environmental Issues, A Thesis Submitted To the Graduate School Of Social Sciences Of Middle East Technical University. In Partial Fulfillment Of The Requierment For The Degree Of Master Of Science In The Department Of Early Childhood Education. 2010, 170.
SENAGUPTA, M., DAS, J., & MAJI, P: Environmental Awareness and Environment Related Behaviour of Twelfth Grade Students in Kolkata: Effects of stream amd Gender.2010, 2.
VASELIONOSKA, S. PETROVSKA, S., and ZEINVANOVIC, J. How to help children understand and respect nature? Procedia social and behavioral sciences 2. 2010, 2244-2247.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
journal uses a CC BY-NC-SA license which mean
The authors retain the copyright and grant the right to publish in the magazine for the first time with the transfer of the commercial right to the Tishreen University Journal- Arts and Humanities Sciences Series
Under a CC BY- NC-SA 04 license that allows others to share the work with of the work's authorship and initial publication in this journal.Authors can use a copy of their articles in their scientific activity, and on their scientific websites, provided that the place of publication is indicted in Tishreen University Journal- Arts and Humanities Sciences Series. The Readers have the right to send, print and subscribe to the initial version of the article, and the title of Tishreen University Journal- Arts and Humanities Sciences Series Publisher
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt — remix, transform, and build upon the material
- The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
- Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
- NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes.
- ShareAlike — If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contributions under the same license as the original.
- No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.