فاعلية التصوير في قصيدة (غريب على الخليج) للسياب
Abstract
إن العالم الشعري نتاج لتدفق الخيال والتعامل المغاير الخاص مع اللغة، وبسبب ذلك نجد الشعر لا يخضع لقانون المنطق، فهو يتعامل مع التخييل والجمع بين المتنافرات في سياقات منسجمه وغير ذلك مما يحقق القدرة على التصوير.
وتعد قصيدة (غريب على الخليج) واحدة من القصائد المهمة في طابعها التصويري، وقد تناول عدد من الباحثين هذه القصيدة بالدرس والتحليل متجهين نحو الشكل، وكانت إشارتهم إلى جانب التصوير في هذه القصيدة متخفية مما ولد في داخلي حافزاً بضرورة دراسة (الصورة) التي وجدتها تستجيب لجدلية التفاعل بين الشكل والمضمون، وأيقنت أن عزل الشكل عن المضمون إنما هو عمل إجرائي لا يمكن اعتماده من دون الانطلاق إلى (الخارج) في التعامل مع هذه القصيدة، فإهمال دراسة ما حول النص قد يضعف من إمكانية الكشف عن القدرات التصويرية فيه، من ذلك ظهرت كلمة (فاعلية التصوير) في العنوان لتشير إلى أن هناك ميداناً مهملاً.
يحاول البحث تأمين وصف شمولي لهذه (الفاعلية) في التصوير، فهو يرى أن العملية النقدية لا يمكن أن تتحقق من التطبيق الآلي لمنهج مرسوم، بل أنها محاولة منظمة لاكتشاف فاعلية التصوير بالاستعانة بمنهج التحليل البلاغي الذي يفيد في بعض توجهاته من الدرس الأسلوبي.
إن قصيدة (غريب على الخليج) واحدة من أمثلة الشعر الحديث التي تمردت على سلطة الشكل الواحد المتكرر، حاولت الابتعاد - بجدية – عن (الأجناسية)، وهي ذات توجه ذاتي، يعبر كتابنا عن رؤية كونية تتحول على أثرها النظرة (المحلية) إلى نظرة (عالمية)، وبسبب هذا تتقبل الدراسة المزيد من المداخل والقراءات، وهذه واحدة من المداخل التي أجدها تحقق الغاية في الكشف عن الفاعلية في التصوير.
The poetic world is a product of the imagination and a special way of exploiting language. Because of that we find that poetry is not subject to the low of logic. It deals with imagery and combines incongruities within coherent contexts, giving the ability of representation.
"Stranger in the Gulf" is considered one of the important poems in its style of representation. A number of researches have dealt with this poem studying and analyzing. However, I adopt a different approach: content-form relationship. This partly involves relating the poem to extern of reality.
The research tries to provide a comprehensive description of the "efficiency" of representation. It illustrates that the critical process can not be fulfilled by the automatic practice of a written course, but it is a regulated attempt to detect the "efficiency of representation" by the aid of rhetorical analysis, which benefits from the stylistic way in some of its directions.
The poem "Stranger in the Gulf" is one example of the modern poetic examples which have exceeded the influence of a repeated single from. This study tried seriously to keep away of classification. In this poem, the poet has a comprehensive view in which the local one is changed into a universal view. The poem is open to a number of introductions, and this study of representation is one of them.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
journal uses a CC BY-NC-SA license which mean
The authors retain the copyright and grant the right to publish in the magazine for the first time with the transfer of the commercial right to the Tishreen University Journal- Arts and Humanities Sciences Series
Under a CC BY- NC-SA 04 license that allows others to share the work with of the work's authorship and initial publication in this journal.Authors can use a copy of their articles in their scientific activity, and on their scientific websites, provided that the place of publication is indicted in Tishreen University Journal- Arts and Humanities Sciences Series. The Readers have the right to send, print and subscribe to the initial version of the article, and the title of Tishreen University Journal- Arts and Humanities Sciences Series Publisher
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt — remix, transform, and build upon the material
- The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
- Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
- NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes.
- ShareAlike — If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contributions under the same license as the original.
- No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.