The Degree of Familiarity With Kindergarten Teachers to Child Rights Principles Contained - A Field Study in Kindergartens Lattakia City

Authors

  • Mahmoud Mohamed Damascus University
  • Shaza Abdulkareem Asaad Damascus University

Abstract

The research aimed to recognize the degree of familiarity with kindergarten teachers to child rights principles contained from the manager’s and teachers' point of view in Kindergartens Lattakia City, also tries to identify the differences in their opinions based on the following variables: ( job title, years of experience). The researcher used descriptive analytic method the study tool questionnaire consist of (52) paragraph. This tool was applicated on a sample of (178) managers and teachers during the 2017-2018. The results of the questionnaire were analyzed. To validate the tool, it was presented to a panel of seven (7) specialists. The instrument was validated by pilot administration to a random sample of (28) kindergarten managers and teachers, Cronbach's Alpha equation that which reach (0.96),  and (0.975) in Spearman Brown.

The research results showed that the degree of familiarity with kindergarten teachers to child rights principles contained from the manager’s and teachers' point of view in Kindergartens Lattakia City came of a medium degree, Also it was shown that there were differences of statistical indication between the sample research to the variable experience in favor of the higher experience, also to the variable job title in favor of the teachers.

In the light of the results of the study the researcher recommends about:

  • Need of more attention of the concerned authority to the provision of the Convention on the rights of the child, in all kindergartens.
  • Work to held the lectures and seminars for the awareness of people, also conferences to be held concerning the rights of child covering all sides in regard to this field so as to protect childhood.
  • Teaching the rights of child within the curriculum of the kindergarten sections in the faculties of education.
  • Preparing courses for kindergarten teachers, to promote to the awareness on the child’s rights, and put the booklets and training manuals, which teachers the kindergarten to the best ways and  means, to enable the child of it and satisfying him with it.

References

 اسحاق، أمل سيد أحمد – وعي معلمات رياض الأطفال ببعض بنود اتفاقية حقوق الطفل، وأثره على مفهوم الذات الايجابي لطفل الروضة بمدينة مكة المكرمة. رسالة ماجستير غير منشورة، كلية التربية، قسم علم النفس، 2009، 264ص.

 بهادر، سعدية - المرجع في برامج تربية أطفال ما قبل المدرسة، ط2، دار الفكر العربي، القاهرة، 1996، 256ص.

 بوشينة، سعيد - دور الروضة في النمو العقلي لدى طفل ما قبل المدرسة. وزارة الثقافة والسياحة، الجزائر، ع84، 1984، ص ص 220 – 251.

 تقرير الجمهورية العربية السورية بشأن تطبيق أحكام اتفاقية حقوق الطفل- الهيئة السورية لشؤون الأسرة، 2009، 217ص.

 الجمعية العامة للأمم المتحدة - اتفاقية حقوق الطفل. قرار الجمعية العامة 44/35 بتاريخ (30) تشرين الثاني، الولايات المتحدة الأمريكية: نيويورك، 1989، 102ص.

 الحديبي عبد المحسن وهاشم، تصور مقترح لتفعيل ممارسة بعض مفاهيم حقوق الإنسان في أنشطة رياض الأطفال. بحــــث مقدم لمؤتمر كلية التربية – جامعة المنصــــورة "رؤية استشرافية لمستقبل التعليم في مصر والعــــالم العربي في ضوء بعض المتغيرات المجتمعية المعاصرة " خلال الفترة من 20 – 21 فبراير 2013، ص ص 1 – 40.

 الدويكات، عماد - دراسة مسحية لإدراك معلمات رياض الأطفال بعض حقوق الطفل في المملكة الأردنية الهاشمية من منظور تربوي. المؤتمر الدولي الأول (السنوي الثامن) كلية رياض الأطفال، جامعة القاهرة في الفترة من 21 – 22 نيسان، 2009، ص ص 340 – 361.

 الزبون، سليم عودة - درجة إلمام معلمات رياض الأطفال لمبادئ حقوق الطفل المتضمنة في المنهاج الوطني التفاعلي بالأردن من منظور تربوي وقانوني، دراسات (العلوم التربوية)، الأردن، م43، ملحق، 2016، ص ص742 – 731.

 الزغير، محمد عبدو - جهود المؤسسات العربية في مجال حقوق الطفل. مؤتمر حقوق الطفل، أوراق عمل، جامعة نايف العربية للعلوم الأمنية، 2013، 203ص.

 سليمان، سناء- مناهج البحث العلمي في التربية وعلم النفس ومهاراته الأساسية. القاهرة: عالم الكتب، 2009، 423ص.

 الصالح، عبد الله - حقوق المرأة والطفل في الشريعة الإسلامية والقانون". المؤتمر العلمي الأول حول حقوق المرأة والطفل في ظل التشريعات الوضعية والدولية والسماوية، جامعة اليرموك، م2، 2002، ص ص 870 – 897.

 طارق، ميادة – مؤشرات العلاقة وحقوق الطفل التعليمية والصحية من وجهة نظر معلمي رياض الأطفال والمرحلة الابتدائية في ضوء بعض المتغيرات، مجلة جامعة جرش للبحوث، م14، ع12، 2012، ص ص 25 – 41.

 الطراونة، مخلد - حقوق الطفل دراسة مقارنة في ضوء أحكام القانون الدولي والشريعة الإسلامية والتشريعات الأردنية، الكويت: جامعة الكويت، 2003، 357ص

 عبد العال، سميرة السيد - دور منهج رياض الأطفال في تفعيل ممارسة الطفل لحقوقه، بحوث ودراسات تربوية، مركز التأهيل والتطوير التربوي، كلية التربية، جامعة تعز، س1، ع2، 2005، ص ص 16- 36.

 عبد الكريم، محمد - دراسة مسحية للتعرف على ثقافة حقوق الطفل عند الطالبة المعلمة في المملكة الأردنية الهاشمية. المؤتمر الدولي الأول (السنوي الثامن)، جامعة القاهرة في الفترة من 21– 22 نيسان، 2009، ص ص 429 – 474.

 علي، عيسى- إدارة مؤسسات التربية قبل المدرسية، دمشق: منشورات جامعة دمشق، 2008، 217ص.

 المجيدل، عبد الله - حقوق الطفل الاجتماعية والتربوية: دراسة ميدانية في سورية، مجلة شؤون اجتماعية، م23، ع92، 2006، ص ص 185 – 190.

 محمد، مها وإبراهيم، نجلاء - إدراك معلمات رياض الأطفال لبعض حقوق الطفل في محافظة القليوبية من منظور تربوي: دراسة ميدانية. مجلة كلية التربية، جامعة بنها، ع 87، 2011، ص ص 183 – 124.

 المكتب المركزي للإحصاء- المجموعة الإحصائية لعام (2003)، رئاسة مجلس الوزراء، دمشق، 2003، 492ص.

 منظمة الأمم المتحدة للطفولة (اليونسيف) - حماية حقوق الطفل وتحقيقها.www.unicef.org، 2005، 45ص.

 منظمة الأمم المتحدة للطفولة (اليونيسف): - الاتحاد البرلماني الدولي، دليل البرلمانيين7. دمشق، 2004، 53ص.

 نوال حامد ياسين - طرق تدريس رياض الأطفال من اللعب إلى التعليم، جامعة أم القرى، سلسلة البحوث التربوية والنفسية، السعودية، 2000، 298ص.

 الهيتي، هادي نعمان - ثقافة حقوق الطفل، مجلة الطفولة والتنمية، م2، ع8، 2002، ص ص 45 – 52.

 COVELL, K. & HOWE, R.B. & MCNEIL, J.K. - "'If there’s a dead rat, don’t leave it.' Young children's understanding of their citizenship rights and responsibilities. "Cambridge Journal of Education, 38 (3), 2008, p .p 321-339.

 ISIGAKI, E- “A comparative study of preschool teacher’s attitudes towards children rights to play in Japan, China, Korea”. International Journal of Early Childhood Education, 31(1),1999, p.p 40-60.

 LIEBLE, M - Children’s rights as living rights: Why human rights only make sense if they are connected to the lives of children. Revista de Asistenta Sociala, 9(2), 2012, p.p.13-26.

 MUSAOGLU, E., AND HAKTANIR, G- “Investigation of MONE preschool program for 36-72 months old children - according to children rights”. Educational Science Theory and Practice, 2012, p. p 3285- 3305.

 OzMEN, A & OZMEN, S & YALCIN, T - Prospective teachers' knowledge needs about children rights issue. Procedia - Social and Behavioral Sciences, Vol 9, 2010, P. P 81–86.

 SATHIYARAJ, A & JAYARAMAN, K - A Study on Child Rights Awareness Among the of primary school teachers in Tiruchirappalli district of Tamilnadu. International Journal of Scientific and Research Publications, Volume 3, Issue 6, 2013, p .p 2250-3153.

 UNICEF. - Convention of the rights of the child. Retrieved October, 29, 2017, http://www.ohchr.org/Documents/ProfessionalI nterest/crc.pdf, 1990, 54p.

Published

2019-03-03

How to Cite

Mohamed, M. ., & Asaad, S. A. (2019). The Degree of Familiarity With Kindergarten Teachers to Child Rights Principles Contained - A Field Study in Kindergartens Lattakia City. Tishreen University Journal- Arts and Humanities Sciences Series, 41(1). Retrieved from https://journal.tishreen.edu.sy/index.php/humlitr/article/view/8483