Poetic purposes in the potry of Andalosian women until Almohad era.
Abstract
Andalusian women were able to go out to life and participate in all areas of life، women were imitating the molds of male pots in a different fashion. This study attempts to show women’s literature and role and to prove their creativity as men, it also seeks to refer to the new meanings added by women away from the meaning touched by men through the overlap of potic purposes each other.
References
• إبراهيم الأبياري، المُقتضب في كتاب تحفة الأدب، دار الكتاب المصري، القاهرة، دار الكتاب اللبناني، بيرو، 1410هـ/ 1989م.
• ابن الزبير الغرناطي، صلة الصلة، ، تح: عبد السلام الهرّاس، والشيخ سعيد أعراب، المملكة المغربية، وزارة الاوقاف والشؤون الإسلامية، د ط، 1416هـ/ 1995م.
• ابن بسام الشنتريني، الذخيرة في محاسن أهل الجزيرة، ، تح: إحسان عباس، دار المغرب الإسلامي، بيروت، لبنان، 2000م.
• ابن بشكوال، الصلة، تح: إبراهيم الأبياري، دار الكتاب المصري، القاهرة، دار الكتاب اللبناني، بيروت، 1410هـ/ 1989م.
• ابن عذاري المراكشي، البيان المغرب في أخبار الأندلس والمغرب، ، ط3، تح: كولان ليفي بروفنسال، دار الثقافة، بيروت، 1983، ج1.
• أحمد بن أبي طاهر طيفور، بلاغات النساء، ، تح: أحمد الألفي، ط1: مدرسة والدة عباس الأول، القاهرة، 1236هـ - 1908م، دار الحداثة، بيروت، الأولى، 1987م.
• آنخل قونزاليس بالنسيا، تاريخ الفكر الأندلسي، ، تر: حسين مؤنس، مكتبة الثقافة الدينية، ط1، 1938م.
• جاسم بن محمد القاسمي، تاريخ الحضارة العربية الإسلامية في الأندلس، ، د ط، مؤسسة شباب الجامعة الإسكندرية، مصر، عام /2000/م.
• شادية علي قناوي، المرأة العربيّة وفُرص الإبداع، دار قباء للطباعة والنشر والتوزيع، القاهرة، د ط، 2000م.
• عبد العزيز محمد عيسى، الأدب العربي في الأندلس، ، الاستقامة، القاهرة، دط.
• عبد الله عفيفي، المرأة العربية في جاهليّتها وإسلامها، دار الرائد، بيروت، ط2، 1402هـ/ 1982م..
• عبد الله محمد الزيّات، رثاء المدن في الشعر الأندلسي، ، ط1، منشورات جامعة قاريونس بنغازي ليبيا، 1990م.
• لسان الدين بن الخطيب ،الإحاطة في أخبار غرناطة، ، تح: محمد عبد الله عنان، دار المعارف، مصر، 1973م.
• محمد منتصر الريسوني، الشعر النسوي في الأندلس، ، دط، قدم له العلامة عبد الله كنون، منشورات دار مكتبة الحياة، بيروت، لبنان، 1978م.
• مصطفى الشكعة، الأدب الأندلسي(موضوعاته وفنونه)، ، دار العلم للملايين، بيروت، ط4، 1979م.
• مصطفى صادق الرافعي، تاريخ آداب العرب، ، د ط، دار الكتاب العربي، بيروت، لبنان، 1394هـ - 1974م.
• المقري، نفح الطيب من غصن الأندلس الرطيب، تح: إحسان عباس، دار صادر، بيروت، د ط، 1388هـ/ 1968م.
• مي يوسف خليف، الشعر النسائي في أدبنا القديم، ، دار غريب للطبعة والنشر والتوزيع، القاهرة، دط.
• نزار عابدين، الغزل في الشعر العربي/ملامح وشعراء/، الأمالي للطباعة والنشر والتوزيع، سوريا، دمشق، ط1، 1999م.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
journal uses a CC BY-NC-SA license which mean
The authors retain the copyright and grant the right to publish in the magazine for the first time with the transfer of the commercial right to the Tishreen University Journal- Arts and Humanities Sciences Series
Under a CC BY- NC-SA 04 license that allows others to share the work with of the work's authorship and initial publication in this journal.Authors can use a copy of their articles in their scientific activity, and on their scientific websites, provided that the place of publication is indicted in Tishreen University Journal- Arts and Humanities Sciences Series. The Readers have the right to send, print and subscribe to the initial version of the article, and the title of Tishreen University Journal- Arts and Humanities Sciences Series Publisher
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt — remix, transform, and build upon the material
- The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
- Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
- NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes.
- ShareAlike — If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contributions under the same license as the original.
- No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.