The Degree of Practicing Teachers of the First Cycle of the Competencies Necessary for them (Field Study In Basic Education Schools In Lattakia City)

Authors

  • Wafica Salman Ali Tishreen University
  • Hyam Sadik Zreiki Tishreen University
  • Kinana Khaled Gazzolin Tishreen University

Abstract

 

 

This research aimed to identify the practice level of the first unit teachers to the performance skills, from the point of schools' managers view in Lattakia city, by using notice card.

Descriptive method has used to achieve this aimed, the study included (29) managers and (29) teachers from both genders from elementary schools in Lattakia city for (2017/2018) academic year. Questionnaire to the performance skills was provided and included three issues: (planning, implementation and evaluation) and consisted of (46) points, as well as a note card for teachers, contained the same fields. Reached had several results, the most important of which:

-The degree of practice of the teachers of the of the first cycle of basic education of performance competencies from the point of view of managers in the city of Lattakia came to a high degree.

-The degree of practicing teachers in the first seminar in the city of Lattakia for performance competencies according to note card came to a medium degree.

-There are statistically significant differences between the scores of the members of the  research sample on the observation card to assess the degree of their exercise of the performance competencies according to the variable of the educational qualification diploma campaign .While there was no statistically significant difference according to variable number of experience.

-There was a statistically significant difference between the average grades of principals of basic education schools and the grades of teachers of the first cycle of basic education in Lattakia on the note card on the degree of exercise of competencies in the performance of the answers of managers.

The study also made recommendations, including training courses for teachers of basic education before joining the teaching profession, and setting up special workshops for teachers to train them in practice on the performance competencies, which showed the results of the low degree of practice.

References

• ادريس، وداد محجوب - كفايات معلّم الحلقة الأولى. جامعة وادي النيل، مجلة النيل للعلوم التربوية، العدد الأول، كانون الثّاني، issn 1585-7070 ، 2017، ص ص 96- 110.

• الأزرق، عبد الرحمن صالح - علم النّفس التّربوي للمعلّمين. ط1، دار الفكر العربي لبنان، مكتبة طرابلس العلمية العالمية ليبيا، 2000، ص220.

• امبيض، يسرى زياد صالح - دور المشرف التّربوي في تحسين أداء المعلّمين في مدارس القدس الحكوميّة من وجهة نظر المعلّمين والمديرين. رسالة ماجستير غير منشورة. فلسطين، 2014، 127ص.

• بشارة، جبرائيل - الأساليب الحديثة في التّعليم والتّعلّم وجدوى استخدامها. مجلّة بناة الأجيال، س 13، ع 52، 2004، ص ص 52 - 64.

• بلهامل، خديجة- تقدير مستوى الكفاءات التّدريسيّة لدى معلّمي المرحلة الابتدائيّة. رسالة ماجستير غير منشورة. الجزائر، 2015، 89ص.

• حلس، داوود بن - محاضرات في طرائق تدريس التّربية الاسلاميّة. ط2 مزيدة ومنقّحة، غزّة، 2008، 313ص.

• خزعلي، قاسم؛ مومني، عبد اللطيف- الكفايات التّدريسيّة لدى معلّمات المرحلة الأساسيّة الدّنيا في المدارس الخاصّة في ضوء متغيّرات المؤهّل العلمي وسنوات الخبرة والتّخصّص. إربد، مجلّة جامعة دمشق، م(26)، ع(3)، 2010، ص ص 553- 592

• الخطيب، أحمد - الإدارة الجامعيّة: دراسات حديثة، عالم الكتب الحديث، إربد، الأردن، 2006، 432ص.

• الخطيب؛ ابراهيم، الخطيب، أمل - الإشراف التّربوي فلسفته وأساليبه وتطبيقاته. ط1، دار قنديل، الرّياض، 2003، 312ص.

• راشد، علي - كفايات الأداء التدريسي: المعلم الناجح ومهاراته الأساسية. ط1، القاهرة: دار الفكر، 2017، 228 ص.

• السّعديّة، حمدة - الكفايات الأدائيّة اللازمة لدى المشرف التّربوي من وجهة نظر مديري المدارس ومساعديهم بولاية السويق في محافظة شمال الباطنة بسلطنة عمان، م(15)، ع(1) مجلة العلوم التّربوية والنّفسيّة، 2014، ص. ص 381- 415

• سعيد، عبد الحميد أحمد؛ مقبل، سعيد عبد أحمد - تقويم كفايات المعلّم الأدائيّة في مرحلة التّعليم الأساسي بالجمهوريّة اليمنيّة 2002. ورقة عمل: www.pdffactory.com http://بتاريخ 12/8/2018، 2002، 16ص.

• سعيد، علي محمد؛ الخانجي، عبد الرحمن عبدالله - برنامج تدريبي مقترح لتطوير الكفايات التّدريسيّة اللازم توافرها في معلّمي اللغة العربية بمرحلة التّعليم الأساسي في ولاية الخرطوم. السودان، مجلّة العلوم الإنسانيّة، سبتمبر 2013 vol 14(2) كلية التربية، جامعة السودان للعلوم والتكنولوجيا، عمادة البحث العلمي، 2013، ص ص 39-63.

• شنطاوي، عبد الكريم محمد – الكفايات التعليمية لدى الطالبات المعلمات تخصص مجال (علمي، أدبي) في كلية التربية بعبري من وجهة نظر المعلمات المتعاونات في مدارس الظاهرة جنوب سلطنة عمان. مجلّة الدّراسات التّربوية والنّفسيّة. جامعة السّبطان قابوس، سلطنة عمان، (1)1، 2007، ص ص 119-164

• الضامن، علي - دليل بناء خطّة تطوير المدرسة (المدرسة كوحدة للتّطوير التّربوي). عمان، الأردن: معهد التّربية، الأنروا، 2003، 287ص.

• طعميّة، رشدي أحمد - المعلّم كفاياته، إعداده، تدريبه. (ط2). القاهرة: دار الفكر العربي للنّشر، 2006، 263ص.

• العثامنة، سفيان – بناء وتطبيق قائمة مستويات معيارية لتقويم تعلم التلاميذ في مبحث اللغة العربة في الصفوف الثلاثة الأولى من المرحلة الأساسية، رسالة ماجستير غير منشورة، جامعة القدس المفتوحة، 2008، 318ص.

• العجرمي، باسم صالح مصطفى - فاعليّة برنامج تدريبي مقترح لتطوير الكفايات المهنيّة لطلبة معلّمي التّعليم الأساسي في ضوء استراتيجيّة إعداد المعلّمين، رسالة ماجستير غير منشورة، جامعة الأزهر، غزّة، فلسطين، 2011، 272ص.

• عطوي، جودت - الإدارة التّعليميّة والإشراف التّربوي: أصولها وتطبيقها، عمان، الأردن، دار العلميّة للنّشر، 2015، 391ص.

• الغزيوات، محمد - تقويم الكفايات التّدريسيّة لدى أعضاء الهيئة التّدريسيّة في كليّة العلوم التّربويّة بجامعة مؤته من وجهة نظر طلبة الدّراسات الاجتماعيّة، مجلّة كليّة التّربية، جامعة الإمارات العربيّة المتحدة، س20، ع(22)، 2005، ص ص 22 - 54.

• الفتلاوي، سهيلة - كفايات التّدريس (المفهوم، التّدريب، الأداء). ط1. عمان: دار الشّروق للنّشر، 2003، 392ص.

• الفتلاوي، سهيلة- كفايات تدريس المواد الاجتماعيّة بين النّظريّة والتّطبيق. ط1، عمان: دار الشّروق، 2004، 287ص.

• اللقاني، أحمد حسين؛ الجمل، علي أحمد - معجم المصطلحات التّربويّة المعرفة في المناهج وطرائق التّدريس. (ط5). القاهرة: عالم الكتب للنّشر والتّوزيع والطّباعة، 2013، 429ص.

• محجوب، وداد - كفايات معلّم الحلقة الأولى. جامعة وادي النّيل، مجلّة النيل للعلوم التّربوية(1)،2017، ص ص69-110.

• مرعي، توفيق - شرح الكفايات التّعليميّة. عمان: دار الفرقان للنّشر والتّوزيع، 2003، 354ص.

• ملحم، سامي محمد - القياس والتّقويم في التربية وعلم النّفس. ط8، عمان، الأردن، دار المسيرة، 2017، 504ص.

• هاشم، كمال الدين محمد؛ الخليفة، حسن جعفر - التقويم التربوي مفهومه، أساليبه، مجالاته، توجهاته الحديثة، الرياض: مكتبة الرّشد، السعودية، 2011، 169ص.

• وزارة التربية في الجمهورية العربية السورية - تعديل المادة الأولى من النظام الداخلي لمدارس مرحلة التعليم الأساسي الصادر بالقرار رقم 443/3053 تاريخ 16/8/2004. دمشق: وزارة التربية، 2015 ، 3ص.

• وزارة التّربية في الجمهوريّة العربيّة السّورية- النّظام الدّاخلي لمرحلة التّعليم الأساسي. دمشق، 2004، 52ص.

• BRUNS,BARBARA_FILMER,DEAN_PATRINOS,HARRY ANTHONY - “making schools work” , World Bank Publications, books reports, evaluative world bank publications,N/A ed. available at : http://www.ERIC.ED.GOv, 2011. 102P.

• COLANTONIO, N- On Targe: Combined Instructional supervision and stuff Development. Principal Leadership,5(9), 2004, 30-45.

• FERNANDES, M RAYMOND- International Journal Of Information Technology And Business Management Teachers' Competence And Learners' Performance In The Learning System Towards An Enriched Instructional Program. Manilla, Philippines.2014, P.P 33-46 28th Feb 2014 Vol.22 No.1, p 122.

• HILL,CHAPEL - School Turnaround Teachers avaleble on, 2016, P 45

• PINCA C ESTRELLITA - The Mobile Teachers’ Profile, Competencies, Performance And Problems In The Department Of Education, Division Of Northern Samar, Philippines. International Journal Of Scientific & Technology Research Volume 4, Issue 12, December 2015, Issn 2277-8616, 2015, pp45-50

• XU, ANGUO; YE, LONG- Impacts of Teachers' Competency on Job Performance in Research Universities with Industry Characteristics: Taking Academic Atmosphere as Moderator. Issn: 2013-0953, China, JIEM 2014-7(5), P.P 1283-1292

Published

2019-03-12

How to Cite

Ali , W. S., Zreiki, H. S., & Gazzolin, K. K. (2019). The Degree of Practicing Teachers of the First Cycle of the Competencies Necessary for them (Field Study In Basic Education Schools In Lattakia City). Tishreen University Journal- Arts and Humanities Sciences Series, 41(1). Retrieved from https://journal.tishreen.edu.sy/index.php/humlitr/article/view/8525