Language shifts in the praise of Rama It is a model
Abstract
This study starts from an analytical reading followed by the semantic and syntactic shifts in the rama and its effect as an applied model. It reveals the most important elements of the esoteric analysis in the literary text, the "displacement," which transcends the normative structure to the deep structure and shows its essential characteristics that violate the monotony of the text And create a special contexts in the text in order to create the illusion that generates surprise, then the displacement is a compelling element for the reader, beyond the boundaries of linguistic subjects, but this study confirms not exaggeration in the anise So you lose the languag functio Communicative.
The study was also able to stand at the degree of structural and semantic shifts, and its value in enriching the text, and the meanings sought by the poet behind it, as well as how to adapt the familiar to the alienation of the language of communication, to achieve the imagination, which aims to create two important elements of the methodological analysis; And surprised.
The study reached a series of salient results, both at the semantic level and at the syntactic level, all of which combined to highlight the significance, and revealed the difficulty of studying the text in a partial, non-comprehensive study without linking to the general context, through poetic textual relations, Many stylisms within the text, along with the displacement, contributed to the reproduction of the movements with a fertile material that made them more opaque to generate colors of poetry, including color, sound, movement, paradox, contrast and other methods.
تنطلق هذه الدراسة من قراءة تحليليّة متتبّعة الانزياحات الدلاليّة والتركيبيّة في مدائح ذي الرمّة وبائيّته أنموذجا تطبيقياً، كاشفا عن أهمّ عناصر التحليل الأسلوبي فرادة في النص الأدبيّ؛ أي " الانزياح " ، الذي يتخطّى البنية الأفقيّة المعياريّة إلى البنية المتحركة العميقة التي تخرق رتابة النص تركيبيّاً ودلاليّاً ، وتنزاح عن لغة الكلام التواصليّ المألوف ، وتخلق سياقات خاصّة في النّصّ بهدف إحداث التخييل المفارق الذي يولّد المفاجأة ، فيكون الانزياح عنصراً آسراً للقارئ ، متخطّياً حدود المواضعة اللغويّة المألوفة ، على أنّ هذه الدراسة تؤكّد عدم المبالغة في الانزياح بحيث تفقد اللّغة وظيفتها التواصليّة .
واستطاعت الدراسة أيضا أن تقف عند درجة الانزياحات التركيبيّة والدلاليّة ، وقيمتها في إغناء النص ، والمدلولات التي يبتغيها الشاعر من ورائها ، كما توصّلت إلى كيفيّة تطويع المألوف للانزياح عن اللغة التواصليّة ، بما يحقّق التخييل الذي يرمي إلى خلق عنصرين مهمّين من عناصر التحليل الأسلوبيّ ؛ هما إدهاش المفاجأة ، ومتعة النّصّ ( الأثر ) .
وقد توصّلت الدراسة إلى مجموعة من النتائج البارزة إنْ على المستوى الدلالي أو على المستوى التركيبي ، وقد تضافرت جميعها في إبراز الدلالة ، وكشفت عن صعوبة دراسة النّصّ دراسة تجزيئيّة غير شموليّة من دون ربطٍ بالسياق الكليّ العام ، من خلال تعالقات النص الشعري ، ومنها الكشف عن عناصر أسلوبيّة كثيرة داخل النص إلى جانب الانزياح ، أسهمت في رفد الانزياحات بمادة خصبة جعلتها أكثر انفتاخا على توليد ألوان من الشعريّة ، ومنها اللون ، والصوت ، والحركة ، والمفارقة ، والتضاد ، وأساليب أخرى ؛ إذ جعلت من النّصّ نصّاً شاملاً يدور وفق كتلة شعريّة متفاعلة في سياق واحد ، وبيّنت الدراسة أنّ لغة الشاعر ذي الرمّة هي لغة متوسطة الدرجة لم تبلغ حدّ التعقيد والغموض إلا في لمحات خاطفة ، وهذا ما جعل النص الشعري مكتنز الوجوه والقراءات .
ويبدو واضحاً أنّ الانزياح هو ركيزة أساسيّة في تحليل النّصّ ، ذلك أنّ عمليّة إحياء النّصّ تستوجب أن يمارس القارئ عمليّة انزياح مضطردة بين المعاني الإلزاميّة ، والمعاني الممتدّة ، والمعاني الاستطاطيقيّة من أجل بلورة نوع الخطاب ، ومن ثمّ نوع الجنس الأدبيّ والأسلوب ، وهذه هي الحيثيّات الحقيقيّة التي تساعد القارئ على إصدار الحكم ، وتؤكّد نظريّة الانزياحات على شيء واحد هو إمكان تقليل مساحة النصوص بإخضاعها لمنهجيّة تحليليّة علميّة ترتبط بهذا العالم ، ولكنّ العقبة تكمن في حقيقة انّ البلاغة في جوهرها تتعلّق بكيفيّة استخدام الّلغة ، ولمّا كان استخدام الّلغة يخضع إلى نزعات برجماتيّة فسيظلّ نتاج النّصوص وتفسيرها متلوّناً بهذه النزعات البرجماتيّة ، ومع ذلك فستظلّ نظريّة الانزياح دائماً هي المقياس الذي سيوضّح لنا درجة الشطط وزاويته ، سواء كان في مجال نتاج النصوص أم في مجال تحليلها أم في مجال الحكم عليها .
والانزياح : 1- انزياح الحذف . 2- انزياح الزيادة . 3- انزياح الحذف من الزيادة . 4- انزياح التبادل .
ويتّخذ الانزياح صيرورات : خطيّة ، تركيبيّة ، دلاليّة ، ومنطقيّة .
والحذف : وهو قسمان : 1- جزئيّ . 2- كلّي . والزيادة : وهي قسمان : بسيطة ، ومتكررة .
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
journal uses a CC BY-NC-SA license which mean
The authors retain the copyright and grant the right to publish in the magazine for the first time with the transfer of the commercial right to the Tishreen University Journal- Arts and Humanities Sciences Series
Under a CC BY- NC-SA 04 license that allows others to share the work with of the work's authorship and initial publication in this journal.Authors can use a copy of their articles in their scientific activity, and on their scientific websites, provided that the place of publication is indicted in Tishreen University Journal- Arts and Humanities Sciences Series. The Readers have the right to send, print and subscribe to the initial version of the article, and the title of Tishreen University Journal- Arts and Humanities Sciences Series Publisher
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt — remix, transform, and build upon the material
- The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
- Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
- NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes.
- ShareAlike — If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contributions under the same license as the original.
- No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.