The impact of using of a computer programme on the development of listening skill in English language (A Quasi-Experimental study on a sample of kindergartners in Jableh city)
Abstract
This research aimed to investigate the impact of using a computer programme on the development of the listening skill in English for kindergartners. It also sought to identify the difference in the scores of the achievement test related to the listening skill between the experimental group and the control group as well as the difference in posttest scores of male and female children in the experimental group. The study adopted a quasi-experimental methodology through designing and using a programme with the experimental group while the control group received tuition in the traditional style. To achieve the aims of the study, an achievement test for kindergartners was devised and used. After ensuring the reliability and validity of the test, it was used with 20 children in the control group and 20 in the experimental group. Nonparametric statistics were employed to study the differences in the means of the achievement test related to the listening skill. Research findings reveal a difference in the means of the immediate achievement posttest scores of children in the experimental and control groups in favour of the experimental group. There was no difference in the posttest and delayed test scores related to the listening skill between children in the two groups. Finally, the research shows no difference in the immediate posttest mean scores of male and female children in the experimental group.
هدف البحث إلى الكشف عن أثر برمجية حاسوبية في تنمية مهارة الاستماع في مادة اللّغة الإنكليزية لدى طفل الرّوضة، كما هدف إلى تعرّف الفرق في التحصيل بين المجموعتين التجريبية والضابطة في الاختبار التحصيلي الخاص بمهارة الاستماع، إضافةً إلى تعرّف الفرق بين تحصيل كل من ذكور وإناث المجموعة التجريبية في الاختبار البعدي، وهل تساعد هذه البرمجية الأطفال على الاحتفاظ بما تعلمونه لمدة زمنية معيّنة. استخدم البحث المنهج شبه التجريبي بتصميم مجموعتين تجريبية وضابطة، فقد قامت الباحثة بتصميم برمجية حاسوبية وعرضها على أطفال المجموعة التجريبية في حين لم يتم عرضه على المجموعة الضابطة التي تعلّمت بالطريقة المعتادة.
ولتحقيق أهداف البحث، تم بناء اختبار تحصيلي للأطفال، بعد التحقق من صدق الاختبار وثباته تم تطبيقه على عينات البحث، حيث كانت التجريبية ( 20 طفلاً) والضابطة (20 طفلاً). استخدمت الباحثة الإحصاء اللامعلمي لدراسة الفروق بين متوسطات درجات الأطفال على الاختبار التحصيلي الخاص بتنمية مهارة الاستماع، وقد أظهرت نتائج البحث وجود فرق بين متوسط درجات أطفال المجموعة التجريبية ومتوسط درجات أطفال المجموعة الضابطة في الاختبار التحصيلي البعدي المباشر وذلك لصالح المجموعة التجريبية. كما تبيّن عدم وجود فرق بين متوسطي درجات أطفال المجموعة التجريبية على الاختبارين البعدي والمؤجل في الاختبار الخاص بتنمية مهارة الاستماع، وأخيراّ بيّن البحث عدم وجود فرق بين متوسطي درجات الذكور والإناث في المجموعة التجريبية على الاختبار البعدي المباشر.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
journal uses a CC BY-NC-SA license which mean
The authors retain the copyright and grant the right to publish in the magazine for the first time with the transfer of the commercial right to the Tishreen University Journal- Arts and Humanities Sciences Series
Under a CC BY- NC-SA 04 license that allows others to share the work with of the work's authorship and initial publication in this journal.Authors can use a copy of their articles in their scientific activity, and on their scientific websites, provided that the place of publication is indicted in Tishreen University Journal- Arts and Humanities Sciences Series. The Readers have the right to send, print and subscribe to the initial version of the article, and the title of Tishreen University Journal- Arts and Humanities Sciences Series Publisher
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt — remix, transform, and build upon the material
- The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
- Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
- NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes.
- ShareAlike — If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contributions under the same license as the original.
- No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.