The Semiotics of Damascus City
Abstract
This study seeks to analyze the symbolic content of Damascus as a city, applying the descriptive, analytical and semiotic methodology in order to decode its signifiers phenomenologically, transcending the apparent towards the thing in itself.
The importance of the study lies in the desire to reach a different semiotic discourse, with clear terms and symbolic structure, along with the accumulated signs steeped in social origins, contrary to previous studies which saw in the city as only a realm of stones and humans, let alone buildings .The study also relied on analysis, contrary to previous interpretations, which focused on quantity rather than quality
This study has concluded that the more spacious the pavement is the stronger the sense of citizenship will be, and vice versa. The pavement is a public sphere which hosts the citizen. However, the designer of the city and the violations of laws have established the power of the useful and discarded the aesthetics of the public sphere.
Accordingly, the car is given more prominence in the public sphere than the humans. As for the advertisement and its several images, the advertiser seeks to construct a special building rich with expressive traits in order to convey a specific message capable of leaving an impact in terms of consumption and achieving quick and easy profits.
تسعى هذه الدراسة للتوصل إلى المحتوى الدلالي لمدينة دمشق بالاعتماد على المنهج الوصفي والتحليلي السيميائي , بهدف التمكن من قراءتها قراءة فينومولوجيا تبحث عن الدلالة في الظاهر توسلا للشيء عينه . وتبرز أهمية الدارسة من خلال التوصل إلى خطاب سيميائي مختلف للمدينة له لغته الخاصة, ويشيد أنسجتها الرمزية وما تراكم فيها من علامات لها أصول اجتماعية بخلاف ما هو سائد في الأبحاث التي لا ترى في المدينة إلا بشرا و حجرا, وما شيد فيها من أبنية. واعتمد ت الدراسة على عناصر في التحليل بخلاف أيضا ما هو مألوف في الدراسات التي كانت مقارباتها أقرب إلى الكم منها إلى الكيف, فالحديث يصعب عن حياة مدينية من دون تناول حياة الناس في الرصيف وقراءة الصورة في الإشهار وما تبثه من رسائل, ومن دون السيارة أيضا يتغير المشهد الحضري.
قسمنا الدراسة إلى قسمين نظري تضمن: تعريف السيمياء وخصائص العلامة عند سوسير و ثنائياته وبنية الصورة والفضاء الإشهاري وعملي تضمن: تحليل العلامة الأيقونية واللسانية للعناصرالتي اعتمدناها في التحليل بالاستناد إلى نظريات (فرديناند دوسيوسير) و(رولان بارت) و(أمبرتو إيكو).. وتوصلت الدراسة إلى أنه بقدر ما يتكثف الرصيف بقدر ما تتكثف معنى المواطنة, وبقدر ما يتقلص حيزه بقدر ما تتقلص قيمة المواطنة.
الرصيف مجال عام يستوعب المواطن لكن مصمم المدينة و تجاوزات القوانين كرَّسا النفعي ولم يراعيا ما هو عام, وضمن هذه الفعالية الأداتية يسند إلى السيارة ما لا يسند إلى البشر في الحيز العام، أما في الإشهار وصوره يعمد المُعلن إلى إشادة بناء خاص تتضافر فيه مكوناته التعبيرية بقصد تبليغ رسالة محددة للتأثير بكل الوسائل لغاية الاستهلاك وتحقيق أرباح سريعة وسهلة .
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
journal uses a CC BY-NC-SA license which mean
The authors retain the copyright and grant the right to publish in the magazine for the first time with the transfer of the commercial right to the Tishreen University Journal- Arts and Humanities Sciences Series
Under a CC BY- NC-SA 04 license that allows others to share the work with of the work's authorship and initial publication in this journal.Authors can use a copy of their articles in their scientific activity, and on their scientific websites, provided that the place of publication is indicted in Tishreen University Journal- Arts and Humanities Sciences Series. The Readers have the right to send, print and subscribe to the initial version of the article, and the title of Tishreen University Journal- Arts and Humanities Sciences Series Publisher
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt — remix, transform, and build upon the material
- The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
- Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
- NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes.
- ShareAlike — If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contributions under the same license as the original.
- No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.